Forrige uke annonserte organisasjonen bak ladestandarden Chademo at de i likhet med konkurrenten, Combo/CCS, planlegger å tredoble effekten på hurtiglading av elbil.
Selskapet lanserte planer om å øke effekten til 150 kW i første omgang, og senere øke ytterligere til 350 kW.
Men mens Norsk Elbilforening jubler, er strømselskapet Fortum, som skal sette opp ladere langs noen av hovedfartsårene i Sør-Norge, skeptiske.
Dyrere enn bensin og diesel
Fortum vant nemlig anbudsrunden med Enova i desember, og skal sette opp 77 hurtigladere med 50 kW.
Men til tross for at ladestadardene åpner for raskere hurtiglading, planlegges fremdeles de nye hurtigladerne med 50 kW.
Jan Haugen Ihle fra Fortum Charge & Drive forteller at en tredobling av effekten på hurtiglading ikke bare vil føre til raskere hurtiglading, men også høyere ladepriser.
– Sånn som det er i dag koster det i snitt en til to kroner mindre å hurtiglade elbil per kilometer enn det koster å fylle diesel og bensin per kilometer man kjører. Om man tripler ladehastigheten, eller eventuelt går helt opp til 350 kW vil det plutselig være rimeligere å fylle diesel og bensin, påpeker han.
- Les også: Derfor kan du ikke lade elbilen raskere
Høyere effektavgift
Årsaken til de økte prisene, er ifølge Haugen Ihle en kombinasjon av at investeringskostnadene for ladeinfrastrukturen vil øke, samt at elbilistene vil måtte betale en høyere effektavgift enn i dag.
Ihle anslår at installasjonskostnaden vil tredoble seg, i tillegg til at han tipper på en dobling av nettariffene, selv om han presiserer at det er høyst usikkert.
– Sånn som regimet er i dag betaler man for maksuttak innen en time. Det kan utgjøre nokså mye med såpass hurtig lading, sier han.
Ihle anslår at prisen for 150 kW-hurtiglading vil ligge et sted rundt 1,50 kroner per kilometer.
Tredobbel pris
Teknisk Ukeblad har sett på kostnadene, og laget et forenklet regnestykke for å sammenlikne kilometerprisen med tredobbel hurtiglading med bensin- og dieselpris per kilometer.
Vi har valgt å ta utgangspunkt i en Nissan Leaf 30 kWh, og ignorerer at 30 kWh her er snakk om bruttokapasitet, ikke nettokapasitet.
Hurtiglading fra null til 80 prosent vil med en 50 kW-lader ta cirka 29 minutter, og med Fortum og Grønn Kontakts prismodell i dag koste 72,50 kroner.
En 30 kWh Leaf har en rekkevidde etter den amerikanske (og rimelig realistiske) EPA-standarden på 172 kilometer, noe som vil gi 138 kilometer med 80 prosent batteri.
Prisen for hurtiglading i dag er dermed 72,50 kroner/138 kilometer = 0,52 kr/km.
For at prisen skal bli 1,50 kr/km må den samme mengden strøm koste 207 kroner med 150 kW ladefart, altså tre ganger så mye som i dag. Det tilsvarer cirka 21,50 kroner per minutt.
207 kroner tilsvarer nesten 15 liter drivstoff til 14 kroner literen. Det betyr at du kan bruke over en liter på mila og fortsatt kjøre billigere enn med elbil på 150 kW-hurtiglading.
Haugen Ihle sier Fortum ikke har noen konkret pris å vise til på en hurtiglader med tredobbel effekt, men at en pris som ligger noe over dagens bensinpris per kilometer er sannsynlig.
– Til syvende og sist er det kunden som avgjør om dette er noe vi skal satse på. Men når prisen heves proporsjonalt med hastigheten er jeg usikker på om kundegrunnlaget vil være der, sier han.
Og utdyper:
– Vi ser allerede i dag at mange sammenlikner kilometerprisen på hurtiglading av elbil med kilometerprisen på bensin- og dieselbiler. Dersom det skulle bli sånn at elbil er dyrest per kilometer frykter vi at flere vil gå tilbake til bensin og diesel, sier han.
Kombinerer lading med pause
Haugen Ihle er selv Tesla-eier, og forteller at han selv bare trenger å bruke hurtiglader de gangene han kjører mer enn 50 mil om dagen.
Han mener behovet for enda raskere hurtiglading ikke er en del av normalt bruksmønster for elbilister.
– De aller fleste lader elbilen hjemme, over natten. Om de først skal på langtur trenger de pauser for andre ting som kaffepause, beinstrekk og totalettbesøk, og har dermed ikke behov for mye mer effektiv lading enn det vi leverer i dag, sier han.
Tror på betalingsvillighet
Prisene på hurtiglading har lenge vært en diskusjon i Sverige, der prisen per kilometer har blitt sammenliknet med bensin- og dieselpriser per kilometer, slik Haugen Ihle skisserer.
Petter Haugneland i Norsk elbilforening er likevel uenig med Haugen Ihle når det kommer til kundegrunnlaget for ladere med økt effekt.
– Jeg tror det vil være betalingsvillighet for raskere lading selv om hurtigladingen skulle ende opp med å ligge noe over bensin og diesel i pris, sier han.
Haugneland viser til at hurtiglading er en svært liten del av den jevne elbillists årlige lading, og at man dermed ikke kan se prisen per kilometer hurtiglading isolert fra den totale ladeprisen.
– Ser du på totalkostnadene over en måned er forbruket til elbil mye lavere enn til biler med annen drivstoff uansett om hurtigladingen skulle ligge noe over, sier han.