Etter nyttår er det bestilt 19 containerskip med den ekstreme kapasiteten på 20.000 standard 20-fots containere (TEU).
Like før nyttår ble det spekulert i at et par aktører planla så store skip.
Nå tikker meldingene inn om at et japansk verft og ett i Korea har fått de første ordrene.
To rekorder
Inntil for noen måneder siden var 19.000 TEU sett på som ekstremt.
Rett før jul slo kinesiske China Shipping til med å sette inn CSCL Globe med plass til 19.100 TEU skip i rute og inntok dermed verdenstoppen.
Bare uker etter overtok MSC Oscar posisjonen som verdens største med plass til 19.224 TEU.
Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter
Korea-dominans
Koreanske verft, med Samsung og Daewoo i spissen, har de seinere år levert de store «kasseskipene» (boxships).
Nå er imidlertid et japansk verft i ferd med å melde seg på igjen.
Imabari Shipbuilding har fått ordrer på elleve store containerskip for Evergreen. Elleve er det totale antall skip verftet har kapasitet til å bygge av denne størrelsesorden i det aktuelle tidsrommet.
Verftet skal bygge en ny tørrdokk på 600 ganger 80 meter for å takle de nye kontraktene. Dokka bygges på et 100.000 kvadratmeter utfylt landområde, og skal stå klar i oktober 2016.
Tre kraner med løftekapasitet på 1.200 tonn hver skal betjene dokken. I tillegg bygges det verksted- og lagerhaller i tilknytning til dokken.
Les også: Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi
Rekordverft
Imbarai er ikke noen nykommer på containerområdet. Det har levert rundt 200 skip, og var pionér med 4.800 TEU i 1995, datidens største.
I 2008 leverte verftet skip med plass til 8.100 TEU.
For tida bygger verftet det største containerskip på japansk jord med et 14.000 TEU-skip for «K» Line. Det leveres denne måneden.
Samsung Heavy Industries har sikret seg kontrakter på totalt åtte «Ultra-large containerships» – ULC. Fire er bestilt av greske Costamare.
Det japanske rederiet MOL har bestilt fire ved Samsung Heavy Industries for levering i 2017. MOL skal også operere to av de 11 som bygges ved Imabari.
Les også: Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø
Drivstoffbesparelse
Med slankere skrog, mer energieffektive løsninger på flere hold og moderne, saktegående dieselmotorer fra MAN, vil kjempeskipene ha lavere drivstofforbruk enn de 368 meter lange 14.000 TEU-skipene MOL nå har i rute mellom Asia og Europa.
I tillegg vil motorene av typen MAN B & W G95 ME bli klargjort for ombygging til LNG-drift.
Det vakte enorm oppmerksomhet da Maersk, som verdens største containerrederi, bygget opp Lindøværftet (Odense Staalskibsværft) i Danmark for å bygge det som skulle bli verdens største containerskip.
I 2006 ble Emma Maersk med en kapasitet på 15.500 TEU levert, etterfulgt av en serie i samme klasse.
Les også: Maersk setter ny container-rekord
Maersk foran
Det tok tid før andre rederier fulgte etter. Nå er verftet nedlagt og Maersk gikk i februar 2011 ut og bestilte 10 Triple E-klasse containerskip i Korea.
Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) fikk kontrakten på skipene med den uhørt store kapasiteten på 18.000 TEU. Ordren ble utvidet med ytterligere 10 skip i Triple E-klassen.
I november ble det sagt at Maersk var i samtale med flere asiatiske verft om mulighetene for å bygge en serie på 10 ultrastore containerskip, det vil si på over 20.000 TEU.
Veksten i containertransport var på ca. 4 prosent i 2014 og ventes å øke 3-5 prosent i 2015.
24.000 neste?
Utviklingen av containerkapasiteten har gått i en rivende fart de siste årene.
Nå melder kilder til Lloyd’s Register at 24.000 TEU er tenkelig på ikke så altfor lang sikt. Da blir skipene rundt 450 meter lange.
Logistikk, lagringsplass og kapasitet på havner og løfteutstyr begynner å bli en barriere for enda større containerskip.
Les også:
«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang
Skrogvinge sparer 30 prosent drivstoff
Endelig har Rolls-Royce fått solgt en gassmotor utenfor Norge