Konkurransen om å levere minst 16 nye redningshelikoptre til Norge står mellom Agusta Westland og Eurocopter.
Anskaffelsesprosjektet Nawsarh er nå i ferd å avslutte arbeidet med sin innstilling som leveres fredag 18. oktober.
Dermed blir oppgaven med å plukke ut Sea King-erstatteren en av de aller første sakene til regjeringen Solberg.
Les også: Dette betyr redningshelikoptre for norsk industri
Beskyldt for bestikkelser
Men parallelt med konkurransen om sar-kontrakten i Norge, fører den ene kandidaten en hard kamp på en annen arena.
Agusta Westland er beskyldt for bestikkelser i forbindelse med salget av 12 vip-konfigurerte AW101-helikoptre til Indias flyvåpen, en kontrakt verdt 4,5 milliarder kroner.
Tre av helikoptrene er levert. Agusta Westland benekter all skyld og har nylig gått til voldgift.
Men denne tvisten har ikke diskvalifisert den italienske helikopterprodusenten fra å konkurrere i Norge.
– Utgangspunktet er klart; Norge kjøper ikke varer og tjenester fra korrupte selskaper. Mistanker, som for eksempel de som er framsatt mot Agusta Westland i forbindelse med salg til India, er ikke nok. Det er i dette tilfellet ikke sannsynlig at en rettskraftig dom, i noen retning, vil foreligge før kontraktsignering, og før vi er langt inne i gjennomføringsfasen, skriver prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth i Nawsarh til Teknisk Ukeblad.
– Det ville vært uheldig dersom Norge skulle gå glipp av muligheten til å velge en av de to beste og gjenværende kandidatene, legger han til.
Retrettmulighet
Samtidig er det slik at kontrakten Norge eventuelt vil inngå med Agusta Westland gir hevingsrett ved en eventuell dom for korrupsjon.
– Hva skjer dersom Agusta Westland vinner Nawsarh-konkurransen, starter leveransene til Norge og deretter blir dømt?
– På hvilken måte staten vil følge opp et slikt vesentlig kontraktsbrudd vil være gjenstand for en konkret vurdering. Vi har bedt Agusta Westland om å bli løpende orientert om saken med India. Det er vi blitt, og vi er fornøyde med oppfølgingen så langt, sier Aarseth.
Han sier at redningshelikopterprosjektet har hatt som bærebjelke å stille krav til samfunnsansvar og etisk opptreden både under anskaffelsesprosessen og etter kontraktsignering. Dette gjelder for leverandørene og prosjektet selv.
– Selv om vi hindrer at det oppstår arenaer der inhabilitet, korrupsjon og korrupsjonslignende tilfeller kan utvikle seg, er det i handel med store konsern en løpende risiko for etiske overtramp på andre arenaer, sier han.
Når det gjelder egne regler i Nawsarh-prosjektet, påpeker Aarseth at de har satt handling etter ord. Han forteller for eksempel om Nawsarh-konsulenter som loggfører tilfeldige treff med noen av aktørene i butikken.
Viktigst er kanskje at alle konsulenter er pålagt to års karantene etter kontrakten er undertegnet.
– To års karantenetid er svært strengt. Men vi ønsker ikke å ha noen mistanker hengende over oss, sier prosjektlederen.
Les også: Sikorsky-eksperiment blir til kamphelikopter
Nye data
Siden AW101 og EC725 ble plukket ut som finalister i anskaffelseskonkurransen i sommer, er helikoptrene blitt grundig vurdert. Det er bekreftet gjennom tilbudsprosessen at begge kandidatene oppfyller ytelseskravene.
Nawsarh opplyser at Eurocopter har gitt grundige redegjørelser for girboksproblemene på EC225, som satte maskinen på bakken i ni måneder, og at dette nå ansees for å være løst.
Til å gjennomføre objektive tester og målinger av «downwash» har Nawsarh blant annet hyret inn Universitetet i København.
Subjektive tester er også gjennomført med tre erfarne redningsmenn som uavhengig av hverandre har gitt poengscore på forskjellige scenarioer, for eksempel å plukke folk opp fra sjøen og ned fra fjellhyller.
– Det er interessant å se at de subjektive målingene stemmer veldig godt overens med de objektive, og at det er lite avvik mellom de tre redningsmennenes vurderinger. Men av konfidensielle hensyn kan jeg ikke si noe om hvordan de to helikoptrene gjorde det, sier Aarseth.
Faktisk inneholder noe av Nawsarh-testingen elementer som verken Agusta Westland eller Eurocopter selv har gjennomført. De er begge, uavhengig av resultatet av konkurransen, interessert i å få tilgang til dataene.
Les også: 22 år gamle helikoptre blir «nye» før de settes inn på Svalbard
Vurderer raskere innfasing
Ifølge Aarseth har Nawsarh nå i oktober oppnådd vesentlige forbedringer i de endelige tilbudene i forhold til de første tilbudene som ble levert for snart et år siden.
– Pris er bare ett av flere aspekter vi forhandler om. Forhandlingene har også handlet om tekniske aspekter, ytelser, risiko, tilgjengelighetsgrad og så videre. Tilbudene er nå modne og godt spesifisert, noe som vesentlig styrker gjennomføringsprogrammet.
Slik det ser ut nå, vil de første nye redningshelikoptrene kunne mottas i løpet av første halvår 2017. Altså noe forsinket i forhold til tidligere planer om 2016 som første leveranse. Her er det snakk om to maskiner til den første test- og evalueringsfasen.
Første base vil være i drift ett år senere.
Imidlertid ser man nå på muligheten for å framskynde innfasingen noe i forhold til planen om at siste Sea King skal være faset ut i løpet av 2020.
– Vi har bedt leverandørene om en alternativ leveringsplan. Det er nøye vurderinger som må gjøres før en eventuell forsering av siste del av programmet. Det handler om hvor fort Forsvaret kan ta imot helikoptrene, de skal utdanne mannskap og teknikere, og at en forsering ikke kan ramme eksisterende redningstjeneste. Men vi er alle interessert å sette nye helikoptre i drift og fase ut Sea King så fort som mulig, understreker Nawsarh-sjefen.
Les også:
Ti år gamle passasjerfly kan ende opp på skraphaugen
Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner