I revidert nasjonalbudsjett gir regjeringen ti millioner kroner ekstra til Transnova. Pengene er øremerket bygging av nye hydrogenstasjoner.
– Transnova spiller en kjempeviktig rolle i å få ned utslippene fra transportsektoren, ved å øke bevilgningene til Transnova håper vi på å komme enda et skritt i riktig retning for å nå klimamålene, sier stortingsrepresentant Tina Bru i Høyre.
Sektorovergripende politikk
Utslipp av klimagasser fra transport har økt med ti prosent de siste ti årene, og utgjør nå 33 prosent av de samlede klimagassutslippene i Norge. Veitrafikken er den største utslippskilden.
– Vi ønsker en mer miljøvennlig transportsektor. For at det skal bli mulig må myndighetene legge til rette for det, sier Bru.
Derfor mener hun det er viktig å ha en sektorovergripende klimapolitikk
– For å nå de nasjonale klimamålene må vi ha en sektorovergripende politikk. Det holder ikke at klima- og miljødepartementet er de eneste med klimamål. Transnova falle runder samferdselsdepartementet, ved å øke bevilgningene til miljø der styrker vi regjeringens grønne profil tvers av sektorene, sier Bru.
Les også: Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt
El og hydrogen
De ekstra Transnova-bevilgningene blir tatt godt imot hos Zero.
– Dette er veldig gode nyheter. Ekstrabevilgningen vil gi Transnova mulighet til å realisere nye hydrogenstasjoner både i Oslo-regionen og i Bergen, sier Kari Asheim, avdelingsleder for transport i ZERO.
Asheim påpeker at både elbiler og hydrogenbiler er viktige i veien fremover mot utslippsfrie transportløsninger.
– Med denne bevilgningen gir regjeringen et tydelig signal om at det skal satses på hydrogen som drivstoff i transportsektoren. Dette er et viktig signal til bilbransjen, og til flåteeiere og vanlige forbrukere som skal kjøpe ny miljøbil, sier Kari Asheim.
Les også: Fremtidens smartbolig kan hurtiglade elbilen fra eget batteri
Vil redusere byråkratiet
I tillegg til de økte bevilgningene til Transnova, ser regjeringen på muligheten for å slå sammen Transnova og Enova til en felles organisasjon.
– Vi ønsker å få mest mulig ut av pengene i begge organisasjoner. Om vi slår organisasjonene sammen kan vi redusere mengden byråkrati og på den måten få mere penger å bruke på realisering av klimamål, sier Bru.
Sammenslåingen er ikke besluttet enda.
– Nå er det noe vi har til vurdering. Jeg er spent på å se utfallet, sier Bru.
Les også:
Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler