SAMFERDSEL

– Regjeringen klarer ikke nå veimålene uten å gjøre noe dramatisk

Høyremann Ansgar Gabrielsen tror ikke regjeringen vil klare å levere etter egne ambisjoner om de ikke gjør noe dramatisk med organiseringen i offentlig sektor.
Høyremann Ansgar Gabrielsen tror ikke regjeringen vil klare å levere etter egne ambisjoner om de ikke gjør noe dramatisk med organiseringen i offentlig sektor. Bilde: NTB scanpix
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
20. mars 2014 - 13:48

Tidligere statsråd og Høyre-mann Ansgar Gabrielsen mener Regjeringen vil problemer med å levere etter sine ambisjoner innen veibygging og helsetjenester.

Det kom frem under konferansen «Offentlig innkjøp – et hinder for innovasjon», i regi av Teknisk Ukeblad onsdag.

Offentlig organisering

– Det blir vanskelig. Regjeringen klarer ikke å nå disse målene uten å gjøre noe dramatisk, sier Gabrielsen til Teknisk Ukeblad.

Han mener det er organiseringen av offentlige sektor som gjør det tilnærmet umulig for regjeringen å nå sine mål om å øke farten på gjennomføring av samferdselsprosjekter.

– Det blir tilnærmet umulig å gjøre noe kvantesprang på områdene regjeringen vil satse på om de ikke gjør en radikal endring i måten de organiserer på. Om man fortsetter som i dag, med ekstremt lange planleggingsperioder og uendelig muligheter for innsigelser vil det ikke gå an å gjøre store endringer, sier Gabrielsen.

Les også: Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld

Mer privatisering

For å nå målene på veisiden mener Gabrielsen flere tiltak må iverksettes.

– Jeg tror ikke det er mulig å realisere regjeringens ambisjoner om de ikke får på plass et rolig veiselskap med betydelig handlingsfrihet. I tillegg til det må de ta i bruk offentlig-privat samarbeid på flere samferdselsprosjekter, og få gode statsgarantier, sier han.

Også på helsesiden tror Gabrielsen at et større innslag av private aktører vil være løsningen.

– Vi har for lange ventelister og for dårlig kapasitet. Jeg føler meg sikker på at det er viktig å få opp ytterligere private aktører om vi skal klare å løse problemene her, sier han.

Ved å fortsette i samme kurs som i dag, mener Gabrielsen det er umulig for regjeringen å få gjort noe med dagens utfordringer innen vei og helse.

– En milliard fra eller til i statsbudsjettet har ingenting å si på disse frontene, her må regjeringen ta et kvantesprang vekk fra måten ting gjøres på i dag, sier han.

Les også: Oslos nye praktgate hviler på 1100 pæler

Det blir umulig å gjøre noe kvantesprang på samferdsel uten å gjøre en radikal endring i organiseringen, mener Ansgar Gabrielsen.
Det blir umulig å gjøre noe kvantesprang på samferdsel uten å gjøre en radikal endring i organiseringen, mener Ansgar Gabrielsen.

Slår tilbake

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) slår hardt tilbake mot kritikken fra Gabrielsen.

– Med Gabrielsens holdning kunne vi bare sluttet med en gang, det er ikke noe poeng i å være i politikken om man ikke tror på forandring, sier han til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Solvik-Olsen innrømmer at det vil være en stor jobb å endre organiseringen av offentlig sektor, men er sikker på at det vil la seg gjøre.

– Det er ingen tvil om at dette er utfordrende. Men vi elsker utfordringer. Vi jobber tett med både Statens vegvesen, entreprenørene og fagfolkene for å finne frem til en bedre organisering enn dagens. Det vil ta tid, men vi skal få det gjort, sier han.

Les også:

Vegvesenet vil ha mer knust betong i nye veier

Helgeland kan få Norges lengste bru

Svenskene installerer nye fallemmer i veien  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.