Årelange forsinkelser og problemer hos produsenten NHIndustries har skapt stor irritasjon i flere land.
Portugal tok i forrige uke konsekvensen av de årelange utsettelsene og kansellerte sin ordre på 45 helikoptre av den samme typen som Norge inngikk kontrakt om så langt tilbake som i 2001.
Regjeringen forlanger nå at helikoptrene er på plass i 2014, i tråd med kontrakten som ble reforhandlet så sent som i fjor.
Da har Kystvaktens Lynx-helikoptre gått ut på dato etter 30 års tjeneste.
Les også: Disse kjemper om å erstatte Sea King
Utålmodig
Statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) i Forsvarsdepartementet er nå svært utålmodig.
Han sier at NH-90 er et fantastisk helikopter, men at Norge ikke vil vente i det uendelige, uten noen troverdig leveringsplan.
– Når Lynx er ute, skal det være NH-90 på våre fartøyer. Og klarer ikke produsenten å levere, blir det et annet helikopter, sier Ingebrigtsen til TV 2.
Han viser til at den opprinnelige kontrakten på 14 maritime helikoptre gikk ut på levering i 2005. Så langt har Norge mottatt ett.
Av de 14 skal 8 være spesialtilpasset for Kystvaktens behov, mens 6 skal konfigureres for utplassering på fregattene. Kontrakten er på vel 6 milliarder kroner.
Les også: Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse
Etterfølger
Sea KingNorge utlyser også en anbudskonkurranse om etterfølgeren til Sea King, en prosjektet på nærmere 17 milliarder kroner.
Her er NH-90 en av kandidatene, men da i en versjon som er under produksjon, og som flere land har mottatt og er fornøyde brukere av.
NH-90 produseres av NHIndustries, et konsortium der NATO-landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania har eierinteresser.
Helikopteret er et fellesprosjekt mellom Eurocopter, AgustaWestland og Fokker Aerostructures.
Les også: Planlegger ni år til med Sea King
Dette helikopteret kan sette fartsrekord