Hvert år sender offentlige virksomheter ut mer enn 125 millioner brev på papir. Nå har regjeringen endret regelverket for å gjøre det lettere å gå over til nettbasert kommunikasjon.
Tidligere måtte forvaltningen be om samtykke til kommunikasjon på nett. Men med de nye reglene er samtykke ikke lenger nødvendig. I stedet må innbyggere som foretrekker brev på papir, reservere seg mot de nettbaserte løsningene.
Les også: Digitalt omdømme kan bli viktigere enn gode selgere
De nye reglene ble vedtatt i statsråd fredag.
– Vi har lenge fylt ut selvangivelsen på nett og logget oss inn for å se skatteoppgjøret. Regelendringen bander vei for mer av slik nettbasert kommunikasjon, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).
– For folk flest betyr det bedre tjenester, raskere svar og greiere oversikt over korrespondansen med det offentlige, forsikrer han.
Regjeringen har samtidig gjort endringer i eforvaltningsforskriften for å skjerpe kravene til informasjonssikkerhet.
Les også:
Denne skaper sladd-trøbbel i politiets arkiv
IT-bransjen vil samarbeide med det offentlige, men anbudsreglene stopper dem