Jernbaneverket har tildelt Skanska Norge entreprisen for bygging av dobbeltspor på Vestfoldbanen.
Verdien er på 1,36 milliarder kroner og gjelder strekningen fra Holm til Nykirke.
12,3 km i tunnel
Skanska er allerede i gang med å bygge nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen inkludert en fire kilometer lang tunnel for dobbeltspor. I tillegg skal det bygges en stasjonshall inne i Holmestrandsfjellet.
Den store entreprisen gjelder altså bare en del av hele strekningen mellom Drammen og Larvik. Strekningen er 14,1 kilometer lang og 12,3 kilometer skal gå i tunnel. Reisetiden skal ifølge Jernbaneverket reduseres med fem minutter.
Les også: Forserer utbygging av Vestfoldbanen
Spesiell stasjon
Ifølge Jernbaneverket skal det i Holmestrandfjellet bygges slik at to tog kan møtes inne i hallen i en hastighet på 250 km/t mens folk venter på perrongen.
Se hvordan her: Gjennom togstasjonen i 250 km/t
– Kontrakten er et uttrykk for at norsk bygg og anleggsbransje nå evner å ta større finansiell risiko enn tidligere, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket i en kommentar.