Det er Vard Design i Ålesund som har designet fartøyet, som får betegnelsen Vard 2 06.
Skipet er klargjort for operasjoner i kalde strøk. Det blir vinterisert – det vil si at sikkerhetskritisk utstyr er oppvarmet, og skipet får isklasse ICE-1B.
Kraftig
Skipet får en trekkraft (bollard pull) på hele 400 tonn.
Det bygges med A-ramme og bølgekompensert kran på 150 tonn. Det kan utføre oppdrag ned mot 3000 meters dyp.
Skipet på 4400 dødvekttonn får ROV-hangar og sengeplass til 90 personer. Fartøyet blir 100 meter langt og 25 meter bredt.
Les også: Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik
Romania-skrog
Skroget skal bygges ved Vard Tulcea i Romania og Vard Brattvaag i Haram skal utruste og ferdigstille skipet for levering i første kvartal 2016.
Kontraktens verdi er på ca. 800 millioner kroner.
Rem Offshore har 500 ansatte og opererer 18 skip ut fra Fosnavåg.
Les også: På 5 år ble Havyard verdensledende innen skipsdesign
Intensjon
Vard har nylig også inngått en intensjonsavtale med Nordic American Offshore på design og bygging av to plattform forsyningsfartøy, samt opsjon på et skip til.
Fartøyene er utviklet av Vard Design og skal eventuelt bygges ved Vard Aukra. Skrogene vil leveres fra Vard Braila i Romania.
PSV-ene på 4000 dødvekttonn blir 81 meter lange og 18 meter brede. Levering blir andre og tredje kvartal i 2015.
Les også: