Det er ikke langt fra en dobling når Renault nå lanserer nye utgaver av sin elbil Zoe med batteripakke på 41 kilowattimer.
At det nye batteriets fysiske mål er like det gamle på 22 kilowattimer, illustrerer hvor mye batteriteknologien har blitt forbedret siden 2012, da dagens utgave ble satt i produksjon.
Som før er batteriet levert av LG Chem, som for øvrig også leverer batteri til blant annet Opel Ampera-e.
Rekkevidden, i NEDC-tall, er oppgitt til 400 kilometer. Renault angir en reell kjørelengde på rundt 300 kilometer.
- Har solgt drøssevis av motorer med både bensin- og elmotor: Ingen bruker bensin-delen
Offisielt lansert
Oppdatert 29.09.16: Bilen ble offisielt lansert av Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn under bilmessen i Paris, og budskapet var at dette er en bil med 400 kilometer rekkevidde tilgjengelig nå.
Bilen skal kunne bestilles fra lørdag 1. oktober, og vil leveres til franske kunder først.
Bilen kommer i to nye farger; rød og titangrå. Zoe kan nå fås med automatisk foldbare sidespeil. Interiøret er også oppdatert.
En ny spesialutgave, kalt Edition One, har fått lærinteriør, varme i forsetene, og lydanlegg fra Bose. Denne utgaven fås i en egen gråfarge som bare blir tilgjengelig for denne bilen. Så langt er det bare kjent at denne utgaven blir tilgjengelig i Frankrike.
Renault lanserer også to nye tjenester. ZE Trip skal hjelpe deg å finne ladestasjoner via bilens R-Link-infotainmentsystem.
ZE Pass er en betalingsløsning for smarttelefoner, som lar deg betale lading fra mobilen. Denne skal fungere hos alle ladeoperatører, slik at du kan betale overalt. Denne skal fungere i Norge, ifølge pressemeldingen.
Hurtiglading er tilbake
Da Renault i 2015 lanserte den nye R240-versjonen av Zoe, ble Q210-versjonen faset ut. Forskjellen mellom de to var blant annet at hurtiglading ble sløyfet.
Renault henter nå frem igjen Q210-motoren, og kaller modellen Q90. Denne støtter hurtiglading, og så vidt vi forstår med 43 kilowatt vekselstrøm som tidligere.
Mens modellnumrene tidligere reflekterte rekkevidden, reflekterer de nå hestekrefter. Q90-modellen har 90 hestekrefter. R-modellene uten hurtiglading har 75 og 90 hestekrefter, og har samme motor som modellen til nå kjent som R240.
Q90-utgaven blir tilgjengelig over hele produktlinja, bortsett fra innstegsmodellen med 22 kilowattimers batteri.
Renault i Norge har allerede åpnet for reservasjon av den nye utgaven. Det koster 4000 kroner i depositum.
Batterigarantien er endret, og er nå 8 år eller 160 000 kilometer. De garanterer at kapasiteten skal holde seg innenfor 66 prosent i denne perioden.
Prisen er satt til 229 400, inkludert universalladekabel eller hjemmeladestasjon.
På sine norske nettsider skriver Renault at forventet kjørelengde er 200 kilometer vinterstid, og 300 kilometer i sommertemperaturer.
Lekket pressemelding
Nyheten ble i forkant av messen kjent da den nederlandske pressemeldingen til lakk ut litt for tidlig (se lengre ned). I skrivende stund ser denne ut til å være mer detaljert enn pressemeldingen Renault sendte ut i forbindelse med lanseringen.
Derfor er noen detaljer fremdeles ukjente, men så vidt vi kan avgjøre ser pressemeldingen reell nok ut.
Q90 kommer i tre utstyrsnivå, kalt Life, Intens og Bose Quickcharge. R90 kommer i fire utstyrsnivå, kalt Entry, Life, Intens og Bose.
Verdt å merke seg er at R90 Entry skal leveres med det gamle 22 kilowattimers batteriet og 240 kilometer NEDC-rekkevidde.
I spesifikasjonsarket ser det ut til at det vil være noen forskjeller på disse bilenes rekkevidde. R90-modellene har 400 kilometer rekkevidde, mens Q90-modellene har 370 kilometers rekkevidde.
Bose-anlegg
Som navnet på de øverste utstyrsnivåene antyder, kommer lydanlegget i disse til å leveres av Bose.
Noen av modellene får også andre nye funksjoner, som automatisk folding av sidespeilene, nytt interiør, og nye felger.
- Les flere saker om elbil.