I fjor presenterte Renault fire konseptuelle/kommende elbiler på rappen: Fluence, Kangoo, Twizy og Zoe, alle med etternavnet ZE (zero emission).
Flesket til med fire nye elbiler
På bilmessen i Paris i oktober skal en femte søster presenteres: DeZir.
Nytt designspråk
Ifølge Renault selv , er DeZir et uttrykk for bilprodusentes nye designspråk. Navnet spiller sikkert på «desire», og for mange vil det være mye med denne designen som vekker attrå.
Mens den elbilen som er lengst framme i løypa til å settes i serieproduksjon, Fluence, er en relativt snusfornuftig familiebil, har den relativt nyansatte sjefdesigneren Laurens van den Acker i Renault nå åpenbart villet leke litt.
Kanskje har de skuet litt mot Daimler og AMGs arbeid med å elektrifisere Mercedes-Benz SLS AMG.
Les saken:
Ytelser
Renault benytter den samme batteripakka som på bilene som settes i produksjon i første halvår 2011. Et litiumionebatteri på 24 kWh som skal holde til 160 kilometers kjøring.
Les sakene:
Atomkraftpenger til batterifabrikk
Kan lage en halv million<br/> batterier i året
Også elmotoren sitter i konseptbilen er den samme som i de snart produksjonsklare elbilene sine, dog med oppgradert effekt og dreiemoment. I DeZir yter den 110 kW og 226 Nm. Dessuten er motoren midtmontert.
Dette skal være tilstrekkelig til at Renualten på papiret henger godt med i lyskryssene. Selv om rivalene heter AMG SLS E-Cell eller Tesla Roadster S.
DeZire skal klare å akselerere fra stillstand til 50 kilometer i timen på kun to sekunder. 0-100 km/t oppgis til fem sekunder. Og toppfarten er høyere enn på mange elbiler: 180 km/t.
Her bidrar også en vekt på kun 830 kilo, karosseriet er laget av kevlar, og en motstandskoeffisient på 0,25 Cd.
KERS-knapp
Dessuten DeZir være utstyrt med et KERS-system.
KERS står for «kinetic energy recovery systems», og det er forsåvidt ikke noe nytt i at en elbil eller hybrid henter energi fra regenerativ bremsing, altså at energien ved nedbremsing blir lagret i stedet for å gå tapt som varme.
Men i DeZir skal det være en egen «booster-knapp» på rattet, omtrent som på KERS-systemene brukt i et par foregående Formel 1-sesonger, som når den trykkes inn gir ekstra effekt i noen sekunder.