Dette sier regionsdirektør for Region Fjell og Masseflytting i Skanska, Ola By.
Forrige uke skrev Teknisk Ukeblad om de omfattende telehivskadene på riksvei 2 mellom Kløfta og Nybakk, og at denne veistrekningen aldri vil bli fullstendig reparert.
Bakgrunn: Ny motorvei ødelagt for alltid
Varierende kvalitet
– Med en slik oppdeling av entreprisekontraktene, mener vi at man kan risikere varierende kvalitet på hvordan arbeidet utføres. Det krever en strengere oppfølging, og det kan også hende at det blir mindre erfarne entreprenører som får entreprisene, sier By til Teknisk Ukeblad.
Han hevder også at det varierer hvor nøye arbeidet til de forskjellige entreprenørene blir fulgt opp av Statens vegvesen.
– Det er viktig at alle entreprenørene blir stilt overfor samme krav fra Statens vegvesen, og det er viktig at arbeidet de utfører blir fulgt opp på samme måte av etaten, sier Ola By.
Vurderte feil
Direktør for veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet, Lars Erik Hauer, sier dette om gjennomføringen av grunnarbeidet på den aktuelle parsellen på riksvei 2:
– Jeg må bare støtte meg til det Arvid Sagbakken i Statens vegvesen sier. Det ble gjort en feil vurdering i hvordan grunnarbeidet på denne strekningen skulle utføres. Det er viktig at det gjøres riktige vurderinger på de forskjellige parsellene der det er varierende grunnforhold slik det er på riksvei 2, sier Hauer til Teknisk Ukeblad.
Les også: – Vil bedre kjørekomforten
– God nok håndbok
Han mener imidlertid at Håndbok 018, som er retningsgivende for blant annet telehivsikring, er god nok generelt.
– Vi har kontinuerlig gjennomgang av Håndbok 018, og vi skal også ha en ekstra gjennomgang av denne i forhold til det som har skjedd på riksvei 2, sier Hauer.
– Regionsdirektør for Region Fjell og Masseflytting i Skanska, Ola By, mener en årsak til riksvei 2-problemene kan være for mange entreprise-oppdelinger og for dårlig kontroll av disse fra Statens vegvesen. Hva mener du om dette?
– Jeg kjenner ikke riksvei 2-prosjektet i detalj og kan ikke kommentere denne uttalelsen. Men slik jeg har oppfattet det, oppsto feilen i prosjekteringsfasen, ikke i utførelsen av arbeidet, sier Hauer.
Les også: Strid om E6-skade
Kleppas ansvar
Bård Hoksrud (Frp) i Transportkomiteen på Stortinget, betegner saken som skandaløs.
– Det er bilistene som finansierer denne veien, og det er total mangel på respekt for de som bruker den. Det er helt utrolig at Vegdirektoratet ikke har klart å sette klare kriterier for hvordan en vei skal bygges for å unngå telehiv. En skandale, sier Hoksrud.
Ifølge prosjekteringsleder for riksvei 2, Arvid Sagbakken i Statens vegvesen, har ikke Vegdirektoratet fått rapport om telehivskadene mellom Kløfta og Nybakk.
– De burde ha fått en rapport. Nå forventer jeg at samferdselsminister Kleppa svarer på hvordan dette kunne skje, og hvorfor hun ikke har blitt kjent med saken, sier Hoksrud.