BYGG

Rogfast-prosjektet setter seks verdensrekorder

I NORD: På nordsiden kommer den planlagte E39-tunnelen i land ved Arsvågen på Bokn.
I NORD: På nordsiden kommer den planlagte E39-tunnelen i land ved Arsvågen på Bokn. Bilde: Statens vegvesen
Truls Tunmo
17. sep. 2010 - 08:19
Vis mer

E39-Rogfast muliggjør kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med undersjøisk tunnel.

– Ja, og den blir med sine drøyt 26 kilometer verdens lengste og dypeste biltunnel med firefelts vei, sier Ingar Hals i Statens vegvesen.

Han har hittil vært planansvarlig for det omfattende Rogfast-prosjektet som i Nasjonal Transportplan har et foreløpig kostnadsoverslag på seks milliarder kroner.

Han har hittil vært planansvarlig for det omfattende Rogfast-prosjektet som i Nasjonal Transportplan har et foreløpig kostnadsoverslag på seks milliarder kroner. LENGST OG DYPEST: - Rogfast blir verdens lengste og dypeste ordinære biltunnel, sier Ingar Hals i Statens vegvesen. Statens vegvesen



Bompenger

– Prosjektet skal hovedsakelig finansieres med bompenger, men også av statlige midler, sier Hals.

Tunnelen vil gå fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune og vil bli rundt 26 kilometer lang. Det inkluderer tunnelarmen på ca to kilometer opp til Kvitsøy.

– Det laveste punktet i tunnelen vil ligge på om lag 360 meter under havoverflata, og veikrysset i tunnelen der det går en tofelts veiarm opp til Kvitsøy, vil ligge på minus 200 meter, sier Hals.



Langt frem

Men det er langt frem. Anleggsarbeidet vil tidligst starte mot slutten av 2014.

– Nå forbereder vi reguleringsplanleggingen som kanskje starter opp allerede i høst. Og vi er så vidt i gang med supplerende geologiske undersøkelser, sier Hals.

I SØR: På sørsiden kommer den planlagte E39-tunnelen i land ved Harestad i Randaberg kommune. Statens vegvesen

Vurderer TBM

Som et alternativ til konvensjonell sprengning i tunnelen, vurderes eventuelt å bruke tunnelboremaskiner (TBM).

– I kommunedelsplanen er det tatt utgangspunkt i konvensjonell sprengning. Med TBM vil man måtte ta ut mer masse enn det man egentlig trenger. Men kanskje kan andre deler av arbeidet går raskere med TBM enn med sprengning, og dette skal utredes, sier Hals.



80-tallside

Ideen om å krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med en undersjøisk tunnel kom opp midt på 1980-tallet. Rundt årtusensskiftet ble det utarbeidet en konsekvensutredning som ble godkjent i 2003. Fylkesdelsplanen ble godkjent av Miljøverndepartementet i 2004.

ROGFAST: Slik ser Rogfast ut på kartet. Illustrasjon: Statens vegvesen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.