E39-Rogfast muliggjør kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med undersjøisk tunnel.
– Ja, og den blir med sine drøyt 26 kilometer verdens lengste og dypeste biltunnel med firefelts vei, sier Ingar Hals i Statens vegvesen.
Han har hittil vært planansvarlig for det omfattende Rogfast-prosjektet som i Nasjonal Transportplan har et foreløpig kostnadsoverslag på seks milliarder kroner.
Bompenger
– Prosjektet skal hovedsakelig finansieres med bompenger, men også av statlige midler, sier Hals.
Tunnelen vil gå fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune og vil bli rundt 26 kilometer lang. Det inkluderer tunnelarmen på ca to kilometer opp til Kvitsøy.
– Det laveste punktet i tunnelen vil ligge på om lag 360 meter under havoverflata, og veikrysset i tunnelen der det går en tofelts veiarm opp til Kvitsøy, vil ligge på minus 200 meter, sier Hals.
Langt frem
Men det er langt frem. Anleggsarbeidet vil tidligst starte mot slutten av 2014.
– Nå forbereder vi reguleringsplanleggingen som kanskje starter opp allerede i høst. Og vi er så vidt i gang med supplerende geologiske undersøkelser, sier Hals.
Vurderer TBM
Som et alternativ til konvensjonell sprengning i tunnelen, vurderes eventuelt å bruke tunnelboremaskiner (TBM).
– I kommunedelsplanen er det tatt utgangspunkt i konvensjonell sprengning. Med TBM vil man måtte ta ut mer masse enn det man egentlig trenger. Men kanskje kan andre deler av arbeidet går raskere med TBM enn med sprengning, og dette skal utredes, sier Hals.
80-tallside
Ideen om å krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med en undersjøisk tunnel kom opp midt på 1980-tallet. Rundt årtusensskiftet ble det utarbeidet en konsekvensutredning som ble godkjent i 2003. Fylkesdelsplanen ble godkjent av Miljøverndepartementet i 2004.