Skipet blir spesialutviklet for en rekke oppgaver i arktiske strøk, først og fremst ankerhåndtering (AHTS).
I tillegg skal det brukes til nødtauing, transport av mannskap, iskontroll, oljeoppsamling, brannslokking og mannskapsevakuering.
Rolls-Royce-kontrakten omfatter i tillegg til ny design integrert framdriftspakke. Kontrakten er verdt 160 millioner kroner.
140 tonn trekkraft
Skipet får designbetegnelsen UT 782 WP. Ankerhåndtereren blir 87,3 meter langt, 20 meter bredt og blir på drøye 4000 dødvekttonn.
Skipet får en trekkraft (bollard pull) på 140 tonn.
Det skal bygges ved Remontowa i Polen og leveres i fjerde kvartal 2015.
Les også: Havyard skal bygge batterihybrid for Arktis
Isfare
Fartøyet går rett inn i en femårskontrakt for ExxonMobil på de canadiske feltene Hibernia og Hebron utenfor Newfoundland. Secunda Canada har opsjon på ytterligere fem år.
Vær- og isforholdene kan være tøffe utenfor Newfoundland. Fartøyet er derfor spesialdesignet for operasjoner i området.
Siem Offshore er deleier i det canadiske rederiet og har bidratt til utviklingen.
Les også: Maritim miljøpris til Rolls-Royce
Iskontroll
Hovedoppgavene blir frakt av forsyninger, ankerhåndtering og overvåking av isforholdene.
Skipet er designet med Rolls-Royce’ bølgebrytende skrog, wave piercing, og får den nye skipsbroløsningen Unified Bridge, skriver Rolls-Royce i en pressemelding.
Fartøyet får en rekke integrerte systemløsninger fra Rolls-Royce, hvorav det mest skal produseres ved Rolls-Royce-avdelinger i Norge, inklusive motor, propeller og strømforsyning, automasjon, dekksmaskineri og lasthåndtering.
Les også:
Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi
Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi