LILLESTRØM: Neil Gilliver, med ansvar for handelsskip (Merchant) i Rolls-Royce Marine, var «femte hjul på vogna» da Bergen Tankers og Rolls-Royce i Norge undertegnet en avtale for ombygging til LNG-drift for MT Bergen Viking.
– Vi snakker med flere andre rederier i Europa som vurderer å bygge om til gassdrift. Det er veldig aktuelt for nærskipsfart i Europa, sier Gilliver.
Det syv år gamle skipet frakter for det meste oljeprodukter fra raffinerier til lagre rundt kysten av Norge på kontrakt med Statoil.
Neste sommer skal det diesel-elektriske framdriftssystemet konverteres til ren gassdrift.
Bytter motorer
To Rolls-Royce «lean burn» LNG-motorer settes inn i stedet for fire dieselmotorer.
NOx-fondet bidrar med ca. 32 millioner kroner av ombyggingen til 45 millioner kroner. Kontrakten til Rolls-Royce er på 30 millioner kroner.
– Kontrakten omfatter en del design og tilpassinger i tillegg til motorene, LNG-tankene, og reguleringsteknikk og annet knyttet til LNG-systemet, sier Rune Ekornesvåg, salgssjef handelsskip i Rolls-Royce Marine.
Les også: New Yorks brannvesen kom til Norge for å lære om gassferger

Motorer og design
To LNG-tanker skal plasseres på dekk, med drivstoff for ca. 15 dagers drift. Rolls-Royce skal sørge for at stabiliteten opprettholdes.


Med reduserte utslipp og dermed lavere avgifter, billigere drivstoff og mer kostnadseffektiv drift, kan investeringen være nedbetalt i løpet av to år.
– Det er både god økonomi og god miljø- og samfunnsmessig investering, sier Kjell Olav Haugland, eier og adm. dir. i Bergen Tankers.
Gilliver sier at markedet fortsatt lider under dårlig økonomi.
– Utenom olje- og gass-industrien, sliter rederiene med økonomien. Vi jobber med å hjelpe rederier til å få ned drivstoffkostnadene og dermed også få ut en miljøgevinst, sier Gilliver til Teknisk Ukeblad.
Konvertering til LNG kan være ett tiltak.
– Gassprisene er lavere enn for bunkers, men vi bistår også med nye propulsjonssystemer, endret design og driftsoptimalisering. Rederiene ser på bunnlinjen før de ser på miljøet, men det blir vinn-vinn. Bedre effektivitet betyr lavere driftskostnader og mindre utslipp, sier Gilliver.
Les også: Varsler behov for flere ansatte i den maritime næringen
.png)

Viking-kamp
Rune Ekornesvåg sier at Bergen Tankers får verdens første tankskip med «ren gass-drift», det vil si som ikke har dual fuel-motor.
I fjor ble svenskeide Bit Viking bygget om og fikk installert Wärtsilä DF-motorer, som kan gå på en blanding av LNG og litt diesel, eller ren dieseldrift. Også Bit Viking trafikkerer norskekysten, og ble ombygget med midler fra NOx-fondet.
Bergen Viking på 95,15 meter og 4420 dødvekttonn blir dermed enda et hakk mer miljøvennlig enn det andre Viking-fartøyet.
– MT Bergen Viking vil redusere sine CO2-utslipp med ca. 25 prosent, inkludert noe metan. I tillegg vil det få redusert NOx-utslipp med 85 prosent mens svovel og partikkelutslipp er null.
Les også:
40.000 skip trenger systemer for å drepe mikroorganismer