INDUSTRI

Rolls-Royce utstyrer avansert offshoreskip

Skal levere framdriftssystem og dekksmaskineri til nytt konstruksjons- og ankerhåndteringsfartøy.

Dypt og kaldt: VARD 2 06 - Offshore Construction and Anchor Handling vessel for Rem Offshore - er klar for operasjoner i arktiske strøk med isklasse 1-B og kran for arbeider ned til 3000 meter.
Dypt og kaldt: VARD 2 06 - Offshore Construction and Anchor Handling vessel for Rem Offshore - er klar for operasjoner i arktiske strøk med isklasse 1-B og kran for arbeider ned til 3000 meter. Bilde: Vard
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
11. sep. 2014 - 12:09

HAMBURG: Det er Rem Offshore som har bestilt det avanserte Vard 2 06 OCV-skipet fra Vard Brattvaag.

Skipet er beregnet for dypvannsoperasjoner ned til 3.000 meter.

Skipet vil utstyres med A-ramme og bølgekompensert offshorekran med løftekapasitet på 150 tonn ned til 3.000 meter.

Arktis

Det kan dermed utføre avanserte konstruksjonsarbeider på dypt vann. I tillegg har det isklasse ICE 1-B og er vinterisert, det vil si sikkerhets- og arbeidsmiljømessig forberedt på arbeid i arktiske strøk.

Vard 2 06 har også hangar og system for å sette ut og hente opp fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV).

Skipet vil bli en stabil arbeidshest på 4400 dødvekttonn og med 25 meters bredde og 100 meters lengde.

Les også: Rolls-Royce lover mer kraft og lavere forbruk i nye skipsmotorer

Viktig utstyr

Verftet har inngått kontrakt med Rolls-Royce verdt til sammen 190 millioner kroner.

Kontrakten for framdriftssystem omfatter hovedmotorer og generatorer, reduksjonsgir, Promas integrert hovedpropell og ror, samt Helicon X3 styringssystem.

Skipet får to Bergen B32:40 V16 hovedmotorer, hver på 8 MW. Rolls-Royce leverer også og opptrekkbar thruster og tunnelthruster.

I tillegg skal Rolls-Royce levere en tretromlet 500 tonns lavtrykks ankerhåndteringsvinsj, ankerhåndteringskraner, hekkrull, tauepinner, sentreringsenhet og haikjeft.

Alle mekaniske, hydrauliske og elektriske systemer inngår også.

Les også: Malingen markedsføres som frelseren for skipseiere. Norske rederier er uenige

Kraftig

Skipet er designet slik at det også kan brukes til konstruksjonsarbeider i arktiske strøk.

Det får en trekkraft (bollard pull) på hele 380-400 tonn, som er noe av det kraftigste i dette segmentet.

Rolls-Royce skriver i en pressemelding at Promas-løsningen til dette fartøyet er en nyutviklet. Selskapets egne tester viser at propellsystemet vil kunne bidra både til økt trekkraft og til redusert forbruk av drivstoff under overfart på 15 til 20 prosent sammenlignet med tilsvarende prosjekter.

I tillegg til et konvensjonelt Promas-system, der propell og ror er integrert, vil Rem-skipet få det Rolls-Royce kaller InnoDuct, på engelsk "nozzle".

Den skal styre vannstrømmen etter propell og ror slik at drag minskes. Det vil gi økt trekkraft i lav fart, og spare drivstoff i rask transit.

90 køyer

Ettersom skipet kan brukes til store og kompliserte prosjekter med flere invovlerte parter, blir det bygget flere kontorer og arbeidsstasjoner.

Rem-skipet skal ha kabinplass til 90 personer.

Skroget bygges ved Vard Tulcea i Romania og utrustes ved Brattvaag-verftet. Levering blir i første kvartal 2016.

Les også:

200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører

Rolls-Royce leverer 18 kraner til Brasil

Havyard har utviklet nye skip til vindparkservice  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.