I september begynner utbyggingen av ny gang- og sykkelbru mellom Ila og Brattøra i Trondheim.
Den 100 meter lange brua bygges som svingbru over Skansenløpet.
Bygges parallelt
Brua skal kunne svinge fra lukket til åpen tilstand slik at båter kan passere kanalen.
– Den er omkring 100 meter lang og roterer fra null grader i lukket tilstand, til 72 grader i åpen posisjon, forteller Camilla Svendgård, tidligere byggeleder for Skansenbrua, fra Statens vegvesen.
Brua bygges parallelt med den allerede eksisterende jernbanebrua over Skansenløpet.
– Planen var egentlig å legge gangvei til den eksisterende brua. Men på grunn av vern ble vi nødt til å finne en annen løsning. Brua skal åpnes horisontalt og ikke vertikalt, så den ikke tar noe glans fra jernbanebrua, forklarer Svendsgård.
Les også: Vil sette verdensrekord over Mjøsa
Vurderte rullebru
Brufagverket består av en sammensveiset rørkonstruksjon, fagverket er støttet av et senternav hvor bruen roterer omkring. Bruen utføres med bærekonstruksjoner i stål som fundamenteres på betongkonstruksjoner på peler i løsmasser.
– Vi har vært opptatt av å bygge en bru med samme utrykk som jernbanebrua, sier Svendsgård.
Det ble vurdert om brua skulle bygges på samme måte som "blomsterbrua" i Trondheim.
– Blomsterbrua er en rullebru. Det ble vurdert på lik linje med svingbrualternativet. Men siden en rullebru tar mer plass på land enn en svingbru, valgte vi svingbrua, forklarer Svendsgård.
Les også: Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie
Uvanlig byggemetode
Liknende svingbru har ikke blitt bygget i Norge siden 1951.
– Vi var spent på interessen da vi la ut brua på anbud. Men vi fikk inn tre tilbud, og er godt fornøyde med det, sier Svendsgård.
Kontrakten ble signert 30. august, av Implenia Norge.
– Dette er et spennende bruprosjekt for Implenia Norge, som sammen med Norbridge skal lage en spesiell bru for å bedre infrastrukturen for gående og syklende i det som utvikles til å bli et viktig område av Trondheim, sier Petter Vistnes administrerende direktør i Implenia Norge.
Inkluderer park
Prosjektet innebærer i tillegg til selve brua opparbeidelse av gang- og sykkelvei og parkareal på Østsiden av Skansenløpet. Parken skal inneholde beplantning, sandstrand, kantstein, ulike former for steinlegging, gjerder, plasstøpte betongdekker, betongmurer, utstyr for aktiviteter, lek, sykkelparkering, sittebenker, søppelhåndtering og belysning.
Kontraktssummen for Skansen gang- og sykkelbru er på 61 millioner kroner. Arbeidet begynner i september 2013 og avsluttes i november 2014.
Les også:
Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper