I fjor skrev Teknisk Ukeblad at canadiske myndigheter hadde tatt i bruk sukkerbete for å få ned saltbruken på vinterveier. Denne vinteren har svenske myndigheter gjort det samme.
På E6 utenfor Helsingborg tester det svensk-nederlandske selskapet Akzonobel den nye saltløsningen for å se om effekten er så god som forventet. Det skriver Ny Teknik.
Slaps i stede for is
Blandingen består av saften fra sukkerbete blandet med veisalt.
Ifølge Akzonobel skal blandingen bremse fryseprosessen på veiene, og gjøre snø til slaps i stede for is. Noe selskapet mener vil kunne halvere frostskader på veiene.
Den er allerede testet på veier i Nederland, Danmark og Østerrike med god effekt. I Norge er den derimot ikke testet ut, foreløpig.
Kai Rune Lysbakken, i Trafikksikkerhet-, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet, er kjent med flere saltblandingsforsøk med tilsetningsstoffer til salt for å redusere saltbruken på veiene.
– Tilsetning av sukkerbete tilhører metoder der en tilsetter et sukkerbasert stoff til ordinært veisalt. Det finnes flere slike produkter på markedet, det er som oftest snakk om biprodukter fra landbruksproduksjon, sier han.
Når isen kommer på en vei med sukkerbeteblandingen vil den automatisk smelte, og dermed motvirke den hardpakkede snøen og isen på veien som man får ved bruk av normalt veisalt
Les også: Asfalt med «porer» skal frakte vannet vekk fra veien
Vurderes i Norge
Statens vegvesen har selv gjort en rekke undersøkelser på tilsetningsstoffer i forbindelse med Salt SMART-prosjektet som var ferdig i 2011.
Selv om tilsetningen av sukkerbete ikke er testet på norske veier, sier Lysbakken at Vegvesenet følger utviklingen innen bruken av saltblandingen nøye.
– Slike produkter hevdes å øke effekten til veisaltet på flere ulike måter. Dette kan fore eksempel være at det øker effekten med hensyn på lave temperaturer, at det gir økt effekt ved lavere dosering eller lengre varighet ved salting, sier han.
I løpet av 2015 vil vi oppdatere litteraturoversikten som ble gjort i Salt SMART prosjekt og vil da lære mer om nye erfaringer gjort internasjonalt.
– Ut fra dette så vil vi vurdere om det kan være aktuelt å teste slike stoff er i Norge, sier Lysbakken.
Les også: Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen
Tiltaksliste
Selv om Vegvesenet så langt ikke har testet ut rotfruktsaft som tilsetning til veisalt, forteller Lysbakken at etaten gjør mye for å redusere bruken av salt på norske veier.
– I forbindelse med Salt SMART laget vi en liste over tiltak for å redusere saltbruken, forteller han.
Listen inneholder blant annet krav om at hovedveier skal ha egne krav til salting, om at brøyting skal skje minst like ofte eller oftere enn salting og om maks restsnø etter brøyting på trafikkerte veier.
I tillegg gjennomføres det nå et forskningsprosjekt i samarbeid med Trafikverket i Sverige for å utarbeide en «Beste praksis» på høytrafikkerte veier når temperaturen er lavere enn minus 12 grader.
Les også:
Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst
Kine skal finne det optimale veisaltet for norske vinterveier