Etter en rekke tidligere konseptutredninger på bru over Rovdefjorden på Sunnmøre er Reinertsen, Dr. Techn Olav Olsen, Snøhetta Oslo AS og Sintef i gang med et nytt forprosjekt.
Gruppen har jobbet sammen om fjordkryssinger siden 2011 og mener nå det beste alternativet for kryssingen er en flytende betongrørbru.
Den første i verden
– Om prosjektet blir realisert vil Rovdefjordbrua bli verdens første flytende rørbru som brukes som veitunnel, sier Morten Bjerkås, prosjektleder Reinertsen.
Tidligere forslag for kryssing av Rovdefjorden har bestått av en kombinasjon av flytebru og høybru. Men etter at Stat skipstunnel kom inn i Nasjonal transportplan er planene endret.
– Skipstunnelen vil gi mer trafikk over Rovdefjorden. Det gjør at Kystverket stiller høyere krav til seilingshøyde enn de gjorde tidligere. Noe som gjør et alternativ med høybru ekstremt dyrt, forklarer Bjerkås.
Les også: Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon
Kort fjordkryssing
Gruppens planer å bygge en betongrørbru som flyter på egen oppdrift, uten fortøyninger på bunnen av fjorden.
– Teknologien er hentet fra offshorenæringen, forteller Bjerkås.
Det er ikke første gangen mulighetene for offshoreteknologi i veitunneler vurderes. Men Rovdefjordbrua har i motsetning til en del andre kryssinger der det er foreslått rørbru en kort kryssing.
– Flytende rørbru er utredet mange ganger, men har ofte vist seg å ikke være kostnadseffektivt på lange strekker, siden det er mye risiko forbundet med det å bygge noe helt nytt. Siden kryssingen over Rognefjorden bare er 200 meter er det et ideelt sted å teste ut teknologien, sier Bjerkås.
Siden avstanden er såpass kort slipper tunnelen også unna de strengeste tunnelkravene.
Les også: Snart rives en av Norges eldste stålbruer
Tror på realisering
Forslaget fra gruppen er nå sendt over til de berørte kommunene, og vil bli lagt ut på høring i slutten av mai eller begynnelsen av juli.
Kommunen vil så ta stilling til tekniske løsninger på strekningen.
– Jeg ser veldig positivt på prosjektet i forhold til å få realisert den første nedsenkede tunnelen som flytende betongrør noen gang, sier Bjerkås.
Les også:
Bru over Oslofjorden kan bli norgeshistoriens dyreste bompassering
Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet