Det bekrefter miljøsjef Per Løken i Toyota Norge overfor Teknisk Ukeblad.
– Testingen starter i løpet av neste år, med pluss/minus ti prototypbiler fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Finland, forteller han.
Nordiske forhold
At det blir Toyota Norge som koordinerer testprogrammet, kommer av at det var nordmennene som meldte sin interesse for prosjektet først. Det er snart to år siden de første avtalene ble opprettet mellom Toyota Europa og Energi Norge (daværende EBL).
Les også: Plugger i norsk strøm
– Fabrikken synes det er fornuftig med en litt større enhet i de fire nordiske landene som er ganske like klimatisk og topografisk. Det er i hovedsak hvordan bilene takler nordiske kjøreforhold vi skal teste, selv om det fortsatt er mange løse tråder i prosjektet, understreker Løken.
Nå har Toyota fått med seg Transportøkonomisk institutt (TØI) som vitenskapelige bidragsytere i prosjektet.
– Plug-in er nøkkelen
– Vår jobb blir å analysere hvordan bilen og teknologien oppfattes blant brukerne, sier TØI-forsker Rolf Hagman.
Selv er han overbevist om at det er de ladbare hybridene, ikke de rene elbilene, som er nøkkelen til en gradvis overgang til mer elektrifisert veitransport.
– Vi slipper de største og dyreste batteriene og ny og kostbar infrastruktur, men får likevel nok rekkevidde. I tillegg kan dieselaggregatet gå utelukkende på et ideelt turtall der også disse motorene klarer 45 prosent virkningsgrad fra tank til hjul, påpeker Hagman.
Prius med stikk
Bilene vil se ut som dagens Prius, altså tredje generasjon av hybridbilen som ble lansert tidligere i år. Den eneste synlige forskjellen på karosseriet vil være et ekstra lokk som dekker stikkontakten der ladestøpselet kan plugges i.
Innmaten vil derimot være tilnærmet noe av det som kommer i fjerdegenerasjon Prius tidligst om et par-tre år. For eksempel en batteripakke som rommer mer energi, slik at bilen i større grad enn i dag kan kjøre på elektrisitet alene.
Teknologiske detaljer knyttet til den nye drivlinja, batteristyring og arbeidsfordeling mellom bensin- og elektromotorene vil ikke Toyota-sjefen røpe noe om foreløpig.