Bildet viser et norsk F-16 i nærkontakt med et russisk Tu-160 i 2002.
Det har vært flere slike møter før og etter, og det kan bli enda flere i tida som kommer:
Russland er i ferd med å modernisere 15 fly og varsler nå at de skal produsere 50 nye slike strategiske bombefly.
Les også: Verdens sterkeste helikopter blir enda sterkere
Oppgradering og nybygging
Det pågår et et oppgraderingsprogram der bombeflyene skal få ny avionikk, nye motorer og våpensystem.
Russland har i dag en flåte som teller rundt 15 operative fly og som i løpet av de kommende fire årene skal oppgraderes til Tu-160M.
I slutten av april varslet det russiske forsvarsdepartementet at Tu-160-produksjonslinja på Kazan-fabrikken i republikken Tatarstan, 700 kilometer øst for Moskva, skulle gjenåpnes.
En måned senere, i slutten av mai, ble det bekreftet fra ledelsen i flåvåpenet at de vil bestille minst 50 nye Tu-160-fly, ifølge Pravda.
Det blir samtidig understreket at dette ikke går på bekostning av bombeflyprosjektet PAK DA, som Tupolev også har ansvaret for, og som etter planen skal ha en flygende prototyp klar i 2019, ifølge nyhetsbyåret Itar-Tass.
Her flyr S-97 Raider: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939
40 tonn bomber i Mach 2
Tu-160 fløy første gang 18. desember 1981 og ble operativ i 1987.
Ifølge produsenten Tupolev ble det laget 36 fly fram til begynnelsen av 2000-tallet.
Bombeflyet bærer Nato-kallenavnet Blackjack og har visstnok gått under navnet «Den hvite svane» blant russiske/sovjetiske flygere.
De digre bombeflyene med variabel vingegeometri skal være i stand til å bære 40 tonn våpen kombinert med en topphastighet på Mach 2.
Maksimal avgangsvekt er på hele 275 tonn.
Rapport: Dronene skal styres av piloter i andre fly
Amerikansk motpart
På motsatt banehalvdel står det ikke helt ulike amerikanske B-1B Lancer som også er i ferd med å oppgraderes for å kunne holdes operativt til minimum 2040.
B-1B har kallenavnet «The Bone» og har som Tu-160 fire motorer og variabel vingegeometri.
Maksimal avgangsvekt er 217 tonn og den kan bære 34 tonn våpenlast med en maksimal hastighet på Mach 1,2.
Russeren har en del mer skyvekraft enn amerikaneren:
General Electric F101-GE-102-turboviftene i B-1B leverer 65 kN hver (137 kN med etterbrenner), mens Kuznetsov NK-32-motorene i Tu-160 skal levere 137 kN (245 kN med etterbrenner).
Les også: Hevder Kina vil bygge 42.000 militære droner
62 fly
B-1B har kapasitet til å frakte mer bomber og missiler enn for eksempel ikoniske B-52. Under den andre irakkrigen fløy Lancer kun fem prosent av oppdragene, men slapp 40 prosent av bombene.
I slutten av denne måneden er det 30 år siden innfasingen av det strategiske bombeflyet startet (se video under artikkelen).
Opprinnelig var det Rockwell International som konstruerte flyet. Rockwells fly- og rakettavdeling ble kjøpt opp av Boeing i 1996.
B-1B har nå passert 12 000 skarpe oppdrag over Irak, Afghanistan, Libya og Syria fordelt på en flåte på 62 fly som har sine faste baser i Texas og Sør-Dakota.