Etterhvert som befolkningen vokser reiser stadig flere kollektivt i landets hovedstad. Mot 2060 forventer Ruter å måtte håndtere i underkant av 700 millioner kollektivreiser.
Det kommer frem i Ruters gjennomgang av resultatene fra 2014 tirsdag formiddag.
Les også: Denne sørger for ny elbilrekord


Store ambisjoner
Mot 2060 forventes det at antall innbyggere i Oslo skal vokse med flere hundre tusen. Det er på bakgrunn av disse prognosene Ruter forventer det høye antall reisende.
– Ambisjonene om nesten 700 millioner reisende viser hvilke ambisjoner vi er nødt til å levere på, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.
Og viser til antall reiser i 2014, som var 319 millioner.
For å løse denne økningen, er det ifølge Jenssen behov for en årlig kapasitetsøkning tilsvarende 30 leddbusser, ett sekvogns t-banetog, to fulle trikker og to doble lokaltogsett.
Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet
Sprengt kapasitet
Dersom det skal være mulig å nå målene om en dobling av antall reisende, må det gjøres noe med dagens infrastruktur.
– Vi har kommet langt med eksisterende infrastruktur, men nå begynner vi å nærme oss maksimal utnyttelse, sier Jenssen.
Han viser til at t-banetunnelen gjennom Oslo sentrum er helt full
– Det er rett og slett ikke plass til å kjøre flere tog gjennom tunnelen. Vi er helt avhengig av å gjøre investeringer i infrastruktur for å møte befolkningsveksten, sier Jenssen.
Vil ikke øke prisene
Det er ikke bare kapsiteten på bane som er sprengt, også buss og trikk begynner i mange tilfeller å bli helt fulle.
– Veikapasiteten, spesielt på de store hovedårene inn mot Oslo, begynner også å bli veldig knapp. Fremkommeligheten for trikk og Buss i Oslo er heller ikke god nok, sier Jenssen.
Jenssen får støtte av byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby.
– Oslo har et fantastisk godt kollektivtilbud, men det er klart vi må jobbe for å gjøre det enda bedre og øke kapasiteten, sier hun.

.jpg)
Melby mener dette skal være mulig uten at det går på bekostning av billettprisene.
– Vi skal klare å gjøre dette løftet uten at det blir dyrere for folk å reise. Vi må greie å ha et godt tilbud som er billig nok til at folk bruker det, og bygge ut kapasiteten på samme tid, sier hun.
I juli vil Ruter legge frem en langtidsplan for utvikling av kollektivtransporten frem mot 2060.
Les også:
Tungvektere vil realisere Hyperloop
Flere skal lokkes til å reise kollektivt, men det skal bli dyrere i rushtiden