Det bekrefter den nye prosjektlederen for Ryfast, Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Kan utsettes
– Vi holder på med nye trafikkanalyser som skal være klare om en måneds tid. Og jeg kan ikke utelukke at prosjektet må utsettes i flere år, sier Espedal til Teknisk Ukeblad.
Etter planen kan Ryfast delvis åpnes i 2012 og skal være ferdig i 2017.
For et år siden ble det gitt grønt lys for den undersjøiske veiforbindelsen av kommunalstyret for byutvikling i Stavanger – et prosjekt med en kostnadsramme på 4,4 milliarder kroner.
Byutviklingspolitikerne jublet over planen. Men nå kan det vise seg at årsdøgntrafikken i den sentrale Solbakktunnelen (14 kilometer) blir for liten til at prosjektet kommer i mål økonomisk.
– Nye finansieringskilder
– Forutsetningene knyttet til trafikkanalyser og bompengesatser, som fylkestinget vedtok i desember i fjor, er sårbare. Vi er avhengig av en årsdøgntrafikk på 4000 biler i Solbakktunnelen for å finansiere Ryfast-forbindelsen. Hvis ikke trafikken blir så stor, har vi et problem. Jeg utelukker ikke at det kan skje, sier Espedal.


Ryfast skal finansieres 90 prosent gjennom bompenger. Resten dekkes gjennom fylkeskommunale og kommunale midler.
Sterk motstand
I to av de tre kommunene som vil ligge nærmest Ryfast i Ryfylke, Strand og Forsand, er det til dels sterk motstand mot den nye forbindelsen.
– Spesielt i Strand kommune hvor innbyggerne fordeler seg mellom de to fergesambandene Tau-Stavanger og Høgsfjordfergen, er det stor uenighet omkring Ryfast. En pendler som bruker Høgsfjordsambandet i dag, får en økning i reiseutgifter på over 50 000 kroner i året dersom denne fergen forsvinner til fordel for det nye prosjektet. Dette er opplysninger fra Statens vegvesen, sier ordfører i Forsand, Ole Tom Guse, til Teknisk Ukeblad.
Han påpeker at Nasjonal Transportplan (NTP) omhandler alternative løsninger dersom Ryfast-prosjektet får problemer.
– Hvis Ryfast havarerer, står det i NTP at det snarest skal vurderes andre løsninger for å sikre Ryfylke et fergefritt samband. Da er bru over Høgsfjorden mest sannsynlig, sier Guse.

.jpg)
Vil kjempe mot
Han mener Ryfast er lite fremtidsrettet og at det derfor blir feil å bruke flere milliarder kroner på et slikt prosjekt.
– Bruksprisen blir for dyr sammenlignet med ferger. Forskjellen blir urimelig stor for dem som eksempelvis bruker Øksfjordsambandet i dag. Dessuten etableres det arbeidsplasser og næringer stadig lenger sør mot Sandnes og Jæren, og dermed blir det feil å ta trafikken opp via Ryfast til Stavanger. Det finnes mange argumenter mot Ryfast, og Forsand kommune er klar til kamp for å stoppe prosjektet dersom det nå blir utsettelser, sier Ole Tom Guse.