Nissan har lovet en rekkevidde på 100 miles, rundt 160 kilometer, for sin kommende elbil Leaf.
Det har nettstedet Plugincars.com fått anledning til å teste, og de konkluderer med at Nissans anslag ser ut til å være forsiktig.
Vanlig kjøring
Nettstedets journalist kjørte nemlig fra Nissans nordamerikanske hovedkvarter i Nashville, Tennessee, til det berømte Jack Daniel's-distilleriet i samme stat og tilbake - uten å lade.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det er en total avstand på 116,1 miles, altså nesten 187 kilometer, i variert terreng og uten særlig sparsommelig kjøring. Et realistisk scenario, med andre ord.
– Jeg kjørte ikke aggressivt og stort sett 8 km\t under fartsgrensa, men vi hadde på aircondition-anlegget en stor del av turen. Det var ikke som om jeg kjørte som en besatt "hypermiler", skriver journalist Nick Chambers.
I år
Han noterer et gjennomsnitt på 8,2 kilometer per kWh, og at han fikk benytte 94,9 prosent av batteriet på 24 kWh.
Nissan Leaf skal være på veien i USA og Japan før utgangen av 2010.
Les mer: All you need is løv