INDUSTRI

Så mye betyr én ekstra tomme for baken

Ny forskning om flyseter og søvnkvalitet.

28. okt. 2013 - 20:12

Å ankomme uthvilt etter en lang flyreise er ikke alle forunt. Særlig ikke for dem som flyr på økonomiklasse, som jo er de fleste.

Det sier seg kanskje selv, men sjansen for å oppnå god søvnkvalitet er større jo bedre sitte/liggekomforten er.

Det som imidlertid ikke er så kjent, er at bare et par-tre centimeter ekstra for bakenden kan gjøre stor forskjell.

Det er i hvert fall budskapet i forskning som London Sleep Centre har utført for flyprodusenten Airbus.

Les også: Ti år gamle passasjerfly kan ende opp på skraphaugen

53 prosent

Rapporten konkluderer med at søvnkvaliteten for en passasjer som tilbringer ei natt i et 18 tommer (45,72 centimeter) bredt sete er opp til 53 prosent bedre enn dersom samme person sitter på et sete som er 17 tommer bredt (43,18 cm).

Her er kvalitetsdefinisjonen satt sammen av flere variabler som hvor lang tid det tar for å sovne, antall oppvåkninger, rykninger og analyse av hjerneaktivitet.

Seks forsøkspersoner, som på forhånd ikke visste nøyaktig hva som skulle granskes, deltok i forsøket.

De objektive målingene ble bekreftet av forsøkspersonenes opplevde søvnkvalitet.

I denne søvnundersøkelsen ble polysomnografi kombinert med lys- og lydsimulering av et vanlig flykabinmiljø, inkludert solnedgang og -oppgang, støy fra motorer og kabin, serveringstraller og tv-skjermer.

Les også: Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet

– Betydelig forskjell

Polysomnografi (PSG) foregår ifølge NTNU generelt ved å registrere hjernens aktivitet (EEG), pustebevegelser, hjerterytme og kroppsbevegelser ved hjelp av elektroder som festes på hodet, ved øynene, under haken, på brystkassen og på beina.

Søvnspesialist Irshaad Ebrahim ved London Sleep Centre sier at én tommes forskjell utgjør en betydelig forskjell når det gjelder langdistanseflygning på økonomiklasse:

– Samtlige passasjerer oppnådde dypere og lengre søvn når de satt i de bredeste setene. De gikk fra en søvnfase til en annen omtrent som de ville gjort under normale omstendigheter. Når de satt i 17-tommers seter ble de imidlertid påvirket av gjentatte forstyrrelser og oppnådde knappest restituerende søvn.

Les også: Braathens først i verden med nytt passasjerfly

Søvngraf for passasjer i 18-tommerssete.
Søvngraf for passasjer i 18-tommerssete. Airbus

Søvngraf for passasjer i 17-tommerssete.
Søvngraf for passasjer i 17-tommerssete. Airbus
 

17 versus 18 tommer

At det er akkurat Airbus som har brukt ressurser på å få fram betydningen av setebredde, er på ingen måte tilfeldig.

Det er nemlig slik airbusflyene har litt bredere kabiner og seter enn det erkekonkurrenten Boeing har. Kabinen på en A320 er 7 tommer (17,78 cm) bredere enn på en B737, mens A350 er fem tommer bredere enn B787.

I økonomiseter har Airbus et minstemål i bredden på 18 tommer i sine langdistansefly (A330/350/380). Det er plass til de samme økonomisetene også i smalbuksflyene i A320-serien, selv om mange operatører ofrer passasjerkomfort og i stedet utnytter kabinbredden til å lage en ekstra bred midtgang som bidrar til raskere av- og ombordstigning.

Minstebredden på Boeing 737 og langdistanseflyene B777/B787 er 17 tommer, en standard som Airbus liker å påpeke at stammer fra 1950-tallet.

Under fjorårets Innovasjonsdager fortalte Airbus at de vurderer å tilby muligheten for differensiert setebredde. Det vil si at setet mot midtgangen er to tommer bredere enn midt- og vindussetene. Med andre ord 20-17-17 tommer i stedet for 18-18-18.

Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"

Tidligere seteforskning fra Airbus har hevdet at setebredden betyr mye også for såkalt «opplevd komfort».

Mer presist hevder flyprodusenten at korrelasjonen mellom en tomme ekstra i bredden og komfortfaktor skal tilsvare 1,6 tommer ekstra beinplass («seat pitch»).

Flere langreiser

Spørsmålet om setebredde er ikke bare aktualisert av passasjerene i gjennomsnitt er blitt større de siste tiårene. Også varigheten på flyreisene har økt.

Ifølge statistikk fra Airbus blir det i år fløyet 50 prosent flere flygninger over 4000 nautiske mil (7400 km) enn i 1998.

Akkurat disse tallene sier riktignok ikke noe om at langdistanseandelen øker, ettersom flytrafikken generelt har økt de siste 15 årene.

Flyprodusenten opplyser videre at antall flygninger lengre enn 6000 nautiske mil/mer enn 13 timer varighet økt fra 24 til 41 om dagen de siste fem årene.

Airbus påpeker at setebredden har økt i for eksempel teatersaler og på fotballstadioner de siste årene, men ikke i økonomiklassen på langdistanseflyene til konkurrenten.
Airbus påpeker at setebredden har økt i for eksempel teatersaler og på fotballstadioner de siste årene, men ikke i økonomiklassen på langdistanseflyene til konkurrenten. Airbus

Les også:

Her flyr en førerløs F-16

Tyskere først med ny Boeing  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.