Der elbilister ikke har noe annet valg enn å lade, kan innehavere av plug-in-hybrider lene seg på forbrenningsmotoren.
Så hvor mye lader egentlig disse ladbare hybridene?
Ganske mye faktisk, iallfall når det gjelder Volvo.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Ferske tall fra den svenske bilprodusenten viser at nesten halvparten av kilometrene hybridene så langt har tilbakelagt på norske veier har vært hel-elektriske.
- Ny hydrogensatsing: Den nye Mercedes-suven skal få brenselceller
Tall fra 341 hybrider
Via diagnosesystemet hos Volvo-verkstedene har bilprodusenten oversikt over kjøremønsteret til plug-in-hybridene, eller «twin engine» som de kalles hos Volvo.
Antall biler i Norge som er målt i denne sammenhengen er 341.
Disse har til sammen kjørt 7.923.040 kilometer, altså i gjennomsnitt 23.235 km hver, ifølge tallene Teknisk Ukeblad har fått oversendt.
De er blitt kjørt 46,3 prosent på kun strøm og 53,7 prosent i hybridmodus der batterikapasiteten er på minimum og bilen i hovedsak kjører på diesel eller bensin.
- Den nye motorfabrikken: Her har Volvo satset 90 milliarder på bensin- og dieselmotorer
Tre plug-in-hybrider
Informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway skriver i en epost at dette understøtter tidligere undersøkelser som viser at hoveddelen av den daglige kjøringen er kortere enn 50 kilometer og dermed innenfor el-rekkevidden til de ladbare hybridene.
Ifølge Volvo er cirka 55 prosent av de solgte Volvo V60 og Volvo XC90 i 2015 en twin engine-variant.
Etterspørselen er godt spredt over hele landet, med hovedvekt på de større byene.
V60 kommer i to dieselelektriske versjoner (163+68 hk og 220+68 hk), mens XC90 kommer i en bensinelektrisk versjon (318+82 hk).
Den første elbilen på SPA-plattformen er berammet først i 2019.