Der elbilister ikke har noe annet valg enn å lade, kan innehavere av plug-in-hybrider lene seg på forbrenningsmotoren.
Så hvor mye lader egentlig disse ladbare hybridene?
Ganske mye faktisk, iallfall når det gjelder Volvo.


Ferske tall fra den svenske bilprodusenten viser at nesten halvparten av kilometrene hybridene så langt har tilbakelagt på norske veier har vært hel-elektriske.
- Ny hydrogensatsing: Den nye Mercedes-suven skal få brenselceller
Tall fra 341 hybrider
Via diagnosesystemet hos Volvo-verkstedene har bilprodusenten oversikt over kjøremønsteret til plug-in-hybridene, eller «twin engine» som de kalles hos Volvo.
Antall biler i Norge som er målt i denne sammenhengen er 341.
Disse har til sammen kjørt 7.923.040 kilometer, altså i gjennomsnitt 23.235 km hver, ifølge tallene Teknisk Ukeblad har fått oversendt.
De er blitt kjørt 46,3 prosent på kun strøm og 53,7 prosent i hybridmodus der batterikapasiteten er på minimum og bilen i hovedsak kjører på diesel eller bensin.
- Den nye motorfabrikken: Her har Volvo satset 90 milliarder på bensin- og dieselmotorer
Tre plug-in-hybrider
Informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway skriver i en epost at dette understøtter tidligere undersøkelser som viser at hoveddelen av den daglige kjøringen er kortere enn 50 kilometer og dermed innenfor el-rekkevidden til de ladbare hybridene.
Ifølge Volvo er cirka 55 prosent av de solgte Volvo V60 og Volvo XC90 i 2015 en twin engine-variant.
Etterspørselen er godt spredt over hele landet, med hovedvekt på de større byene.
V60 kommer i to dieselelektriske versjoner (163+68 hk og 220+68 hk), mens XC90 kommer i en bensinelektrisk versjon (318+82 hk).
Den første elbilen på SPA-plattformen er berammet først i 2019.