Gøteborg har fått raske resultater etter at de innførte rushtidsavgift 2. januar i år.
I perioden 06:00-08:30 i løpet av årets tre første hverdager ble trafikken redusert med 24 prosent sammenliknet med tilsvarende dager i tidligere år.
Sammenlikningen er gjort med tilsvarende dager i 2007 og 2008, da helligdagene hadde omtrent samme plassering i kalenderen som denne vinteren.
Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb
Kraftig nedgang
Nedgangen i trafikken fortsatte mandag 7. januar. Under morgenrushet var det 19 prosent mindre trafikk sammenliknet med en vanlig hverdag uten rushtidsavgift.
– Så kort etter innføringen er det vanskelig å si noe om generelle effekter. Statistikken bør derfor tolkes forsiktig. Erfaringen fra Stockholm er at effekten er større rett etter at tiltaket er satt igang for så å stabilisere seg på et noe lavere nivå, skriver Trafikverket i en melding.
Les også:
Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken
Gratis mellom 18:00 og 06:00
Hver morgen klokken 06:00 tennes 78 VMS-skilt langs hovedveiene i Göteborg som forteller at det koster penger å kjøre inn eller ut av byen. Prisen er 8, 13 eller 18 svenske kroner, avhengig av tidspunkt. Etter klokken 18:00 er det igjen gratis. Maksbeløpet per dag per kjøretøy er 60 kroner, ifølge Sydsvenskan. Skiltene er levert av norske Swarco.
Prosjektet "trängselskatt i Göteborg" er et samarbeid mellom Trafikverket og Transportstyrelsen. Ønske om mindre trengsel på veiene, bedre miljø og finansiering av den vestsvenske veipakken er bakgrunnen for at veiprisingen ble innført.
Få forsøk i Norge
Resultatene fra Gøteborg så langt er sammenliknbart med det som skjedde da Stockholm innførte køprising i 2007, ifølge Terje Tretvik, seniorforsker ved SINTEF Teknologi og samfunn.
– I Stockholm hadde det en betydelig effekt på konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtrafikk. I Stockholm ble rushtidsavgift innført samtidig med en kraftig opprusting av kollektivtrafikken, dette bidro også til at biltrafikken gikk ned, sier Tretvik.
Han tror at køprisingen i Gøteborg kommer til å ha permanent effekt på biltrafikken.
I forfjor åpnet Regjeringen for at norske kommuner kan starte Nå kommer køprising . Norske lokalpolitikere er imidlertid langt mer skeptiske, og så langt er kun køprising testet i Trondheim og på Nord-Jæren.
– Jeg tror myndighetene i Norge overvurderer folks motstand mot køprising, sier forskeren.
Forsøket med køprising på Jæren ble droppet på grunn av lokalpolitisk motstand.
Les også: