– Halv firmabilskatt på elbil er et undervurdert insentiv, understreket direktør Geir Holum fra Witro Bil (Nissan) på et frokostseminar om elbil i Trondheim nylig.
– Det du sparer på å velge elbil som firmabil gir deg langt på vei økonomi til å kjøpe en familiebil nummer to, la han til.
Holum tror mange ikke er klar over denne ekstra fordelen.
Les også: Tester ut trådløse el-busser
Penger å spare
Holums utsagn ble utdypet av direktør Tom Jensen i Sparebank 1 Bilplan. Når firmabilskatten beregnes for en elbil, tas det utgangspunkt i halvparten av bilens listepris som ny.
– Med elbilens reduserte firmabilbeskatning vil det være lønnsomt å bruke den privat i tillegg, fremfor å anskaffe egen privatbil. Det vil også være en miljømessig gevinst i dette, sa Jensen.
Spesielt for virksomheter der det er naturlig at firmabilkjøring og privatkjøring, for eksempel til og fra arbeid henger naturlig sammen, vil dette være gunstig.
Et annet poeng er at hvis du bruker din private elbil til kjøreoppdrag for din arbeidsgiver, er kilometergodtgjørelsen for fossilbil
kr 4,05 mens elbilkjøring honoreres med 4,20.
Basert på de to variantene av Peugeot Partner – diesel (e-HDI) og elektrisk – presenterte Jensen et regnestykke med kostnader for de to alternativene. Han tok også med et alternativ der fritak for bom- og parkeringsavgifter for elbil var fjernet (se tabell).
Driftsutgifter over en femårsperiode
| Peugeot | El-Partner | El-Partner |
Leasing | 187 937 | 256 030 | 256 030 |
Drivstoff | 41 250 | 23 350 | 23 350 |
Forsikring | 36 955 | 33 290 | 33 290 |
Årsavgift | 14 700 | 2075 | 2075 |
Service/vedl.hold | 24 973 | 19 254 | 19 254 |
Parkering | 72 000 | 0 | 72 000 |
Bom | 8000 | 0 | 28 800 |
Sum | 406 615 | 333 999 | 434 799 |
Firmabilskatt | 61 890 | 34 485 | 34 485 |
Dyrere leasing
Selv om det skulle bli innført vanlig avgift for bom og parkering for elbiler, blir det fortsatt ikke mye dyrere å drifte en elektrisk varebil, påpekte Jensen. Årsavgiften tror han ikke politikerne vil røre.
Jensen nevnte flere bonusfaktorer med el-varebil: En elbil vil gi ti tonn reduserte utslipp av CO2 i løpet av de fem årene, og 10 kilo mindre NOx, samt at bruk av kollektivfelt vil gi store besparelser i tid.
Leasingutgiftene er imidlertid høyere for elbilvarianten. Det skyldes nok en kombinasjon av at varebil allerede har lave avgifter, og at elbilen blir dyrere på grunn av lave produksjonstall. Trolig vil leasingkostnader gå i elbilens favør, når produksjonen tar seg opp.
Drivstoffutgifter for en elbil er på grunn av høy virkningsgrad cirka en fjerdedel av tilsvarende for en fossilbil. I tabellen er elutgifter satt til halvparten av diesel. Kjøp av strøm fra hurtiglader basert på data fra EV Power er med i regnestykket, og det fordyrer. Hvis du kan være selvforsynt med strøm, bør denne posten bli bortimot halvert.
Jensen poengterer at det er lagt vekt på å gjøre de økonomiske beregningene så realistiske som mulig.
Les også: