I midten av 2010 begynte elbilsalget for alvor å ta av i Norge.
En av årsakene var de mange kjøps- og bruksfordelene som begynte å komme allerede på 90-tallet. I tillegg kom det stadig flere nye modeller på markedet.
Se grafikk: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge
Mange fordeler
I Norge har elbileiere disse fordelene:
- Ingen engangsavgift
- Ingen moms ved kjøp
- Gratis offentlig parkering
- Fritak for bompenger
- Fritak for fergeavgifter
- Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner
- 435 kroner i årsavgift
- Halv firmabilbeskatning
- Kan kjøre i kollektivfeltet
Mange elbiler på veiene
Tiltakene har gjort Norge til et av de landene i verden med flest elbileiere per capita.
De siste tallene fra mai viser at det nå er 54.000 elbiler på norske veier.
Men, det koster.
Nylig var avdelingsdirektør Per-André Torper i samferdselsdepartementet til stede på Electromobility Conference i Oslo.
Les også: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge
Fire milliarder i året
Her presenterte han blant annet et regnestykke som viser hvor mye de forskjellige tiltakene koster det norske samfunnet i året:
- Moms: 200 millioner euro
- Engangsavgift: 200 millioner euro
- Veg- og ferjeavgifter: 30 millioner euro
- Årlig skatt: 20 millioner euro
- Fri parkering: 15 millioner euro
Det dreier seg altså om rundt 465 millioner euro, eller drøyt fire milliarder norske kroner.
Svært få elbiler i Sverige
Målet med fordelene er blant annet at Norge skal være med på utviklingen av miljøvennlig teknologi og bidra til at det blir mindre CO2-utslipp.
Men nå pågår det blant annet en debatt om elbilister fremdeles skal få lov til å kjøre i kollektivfeltet og om fordelene er for gode.
I Sverige er realiteten en helt annen. Ny Teknik skriver at det til sammenligning bare finnes 4400 elbiler i Sverige, mot Norges 54.000.
Les også: Nå selger denne mer enn Tesla