SAMFERDSEL

Så mye taper staten på elbil-fordelene

Gratis parkering, ingen moms og null bompenger.

 Elbilpolitikken i Norge koster, men sørger for at stadig flere elbiler kommer på veiene.
Elbilpolitikken i Norge koster, men sørger for at stadig flere elbiler kommer på veiene. Bilde: Eirik Helland Urke / Kjersti Magnussen
26. juni 2015 - 15:16

I midten av 2010 begynte elbilsalget for alvor å ta av i Norge.

En av årsakene var de mange kjøps- og bruksfordelene som begynte å komme allerede på 90-tallet. I tillegg kom det stadig flere nye modeller på markedet.

Se grafikk: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Mange fordeler

I Norge har elbileiere disse fordelene:

  • Ingen engangsavgift
  • Ingen moms ved kjøp
  • Gratis offentlig parkering
  • Fritak for bompenger
  • Fritak for fergeavgifter
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner
  • 435 kroner i årsavgift
  • Halv firmabilbeskatning
  • Kan kjøre i kollektivfeltet

Mange elbiler på veiene

Tiltakene har gjort Norge til et av de landene i verden med flest elbileiere per capita.

De siste tallene fra mai viser at det nå er 54.000 elbiler på norske veier.

Men, det koster.

Nylig var avdelingsdirektør Per-André Torper i samferdselsdepartementet til stede på Electromobility Conference i Oslo.

Les også: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Fire milliarder i året

Her presenterte han blant annet et regnestykke som viser hvor mye de forskjellige tiltakene koster det norske samfunnet i året:

  • Moms: 200 millioner euro
  • Engangsavgift: 200 millioner euro
  • Veg- og ferjeavgifter: 30 millioner euro
  • Årlig skatt: 20 millioner euro
  • Fri parkering: 15 millioner euro

Det dreier seg altså om rundt 465 millioner euro, eller drøyt fire milliarder norske kroner.

Svært få elbiler i Sverige

Målet med fordelene er blant annet at Norge skal være med på utviklingen av miljøvennlig teknologi og bidra til at det blir mindre CO2-utslipp.

Men nå pågår det blant annet en debatt om elbilister fremdeles skal få lov til å kjøre i kollektivfeltet og om fordelene er for gode.

I Sverige er realiteten en helt annen. Ny Teknik skriver at det til sammenligning bare finnes 4400 elbiler i Sverige, mot Norges 54.000.

Les også: Nå selger denne mer enn Tesla  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.