KARRIERE

Så mye vokste omsetningen for gründerne som fikk støtte fra Innovasjon Norge

– Umulig uten, sier gründeren i Unacast.

Undersøkelsen fra Innovasjon Norge viser at grundere som har fått støtte fra dem har økt sysselsetting deres med 11 prosent i motsetning til de som ikke har mottatt støtte.
Undersøkelsen fra Innovasjon Norge viser at grundere som har fått støtte fra dem har økt sysselsetting deres med 11 prosent i motsetning til de som ikke har mottatt støtte. Bilde: Innovasjon Norge
13. okt. 2014 - 14:13

For første gang har Innovasjon Norge gjennomført en undersøkelse som sammenligner gründerbedrifter som har fått Innovasjon Norge-støtte mot en kontrollgruppe av lignende bedrifter som ikke har fått noe støtte.

Resultatene viser at gründerne som fikk støtte økte omsetningen med 21 prosentpoeng mer per år i en treårsperiode etter at de mottok støtte, sammenliknet med kontrollgruppen.

Leder for Oslo-kontoret til Innovasjon Norge, Toril Mølmen, sier at undersøkelsen bekrefter at støtten og deres tjenester nytter.

Fremover ønsker de å fokusere på å hjelpe flere grundere som trenger støtte helt i startfasen.

– Vi jobber mer med at prosessen for å få støtte i tidligfase vil skje raskere. Vi fått økning på det i statsbudsjettet for neste år og det stiller større krav til at vi jobber mer med det, sier Mølmen.

Les også: Dette er nøkkelen for å lykkes med innovasjon

Får 4-5 millioner

– Hvor viktig er det å gi støtte i den aller tidligste fasen?

– Det er viktig med støtte tidlig. Vi ønsker at enda flere skal få sjansen til å prøve seg. Vi ser også at behovet for denne type støtte blir større og større, sier Mølmen.

– Men man skal ikke glemme at det er veldig mye man kan få til med små ressurser. Derfor er det første tidligfasetilskuddet for å verifisere om ideen har potensiale på 150.000 kroner.

Har produktet eller ideen potensiale kan man få inntil 800.000 kroner for å jobbe videre med ideen.

Hun legger til at de ønsker at flere skal prøve seg på det å bli grunder, og hvis de får det til så vil de får mer i støtte.

– Samtidig erfarer vi at det ikke bare er tilskuddet som gir verdi til gründerne. Gründere har behov for nettverk og sparringspartnere i oppstartsfasen.

Les også: 1 av 2 vet ikke hvordan man søker et patent

The Valley of Death

Unacast er en nyoppstartet bedrift som har fått støtte etablererstøtte fra Innovasjon Norge.

De ønsker å gjøre digital kommunikasjon mer personlig, blant annet ved å bruke beacons, små bluetooth-sendere, for å kommunisere med kunder i det fysiske rom.

Kjartan Slette er en av gründerne i Unacast. Han sier at støtte fra Innovasjon Norge var helt avgjørende for bedriften.

– Vi går kommersielt live med Choice Hotels om to dager, kun 45 dager inn i selskapets liv. Det ville ikke være mulig uten økonomisk og faglig støtte fra Innovasjon Norge, sier Slette.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han sier at startfasen er den mest kritiske fasen for et nytt selskap.

– Det er ofte kalt "the valley of death". Man har en god ide og en god teknologi, men har ennå ikke betydelige kundeinntekter og investorer kommer typisk inn litt senere. Derfor er det viktig med hjelp for å vokse fort.

Slette sier at de kommer til å søke kommersialiseringsstøtte for å nå ut globalt.

– Vi planlegger å åpne kontorer i USA og UK tidlig neste år. Vi er i forhandling med aktører i nettopp USA, både kunder og samarbeidspartnere, og flytter drift gradvis mot de større markedene i takt med at avtalene blir signert.

Les også: Slik får du penger til din idé

80 prosent aktiveDaglig leder i Unacast Kjartan Slette sier at støtte fra Innovasjon Norge var helt avgjørende for bedriften.
80 prosent aktiveDaglig leder i Unacast Kjartan Slette sier at støtte fra Innovasjon Norge var helt avgjørende for bedriften.

80 prosent aktive

Innovasjon Norge har utviklet undersøkelsen i samarbeid med Statistisk Sentralbyrå, hvor de har satt sammen kontrollgrupper av sammenlignbare foretak som ikke har fått støtte og deretter gjort en sammenligning med Innovasjon Norges kunder.

Den viser at fem år etter at de mottok støtte er 80 prosent av gründerne fortsatt aktive. Til sammenligning er 70 prosent aktive i kontrollgruppen.

Toril Mølmen i Innovasjon Norge Oslo sier at det viser at de har en god verdikjede for grundere.

– Det første etablerertilskuddet skal gå til å verifisere ideen. Deretter er det veiledning i forretningsutvikling, IPR-strategier og markedsorientering, sier Mølmen.

Så tilbyr de tjenester som mentor, designrådgivning og kontakter mot internasjonale markeder.

– En bedrift som bruker hele spekter av våre tjenester, vil i løpet av de første årene kunne få mellom 4-5 millioner eller mer, pluss rådgivningstjenester og skattefradrag gjennom SkatteFUNN-ordningen.

Les også: Tre råd til grundere som vil gjøre det stort

Skaper arbeidsplasser?

Undersøkelsen viser også at antall ansatte hos gründere med støtte fra Innovasjon Norge har vokst 11 prosentpoeng mer per år i treårsperioden etter mottatt støtte sammenlignet med kontrollgruppen.

De som har fått støtte har også hatt tre prosent høyere produktivitetsvekst, og verdiskapingen har vokst fem prosent mer.

Mer kunnskap om internasjonale markeder

Mølmen sier at de ønsker også å utvikle mer kunnskap og nye måter å jobbe på rettet mot internasjonale markeder.

– Mange bedrifter baserer seg på ny teknologi, og det er avgjørende å følge med på hva som skjer internasjonalt. Vi gir gründere tilgang til de beste internasjonale innovasjonsmiljøene gjennom våre utekontor, hvor vi har etablert inkubatortilbud og kurs hos de beste.

Hun trekker frem Innovation House i Silicon Valley, som nå har blitt nordisk, og i Shanghai.

– Vi har skapt en bro til internasjonale markeder for teknologistartups gjennom innovasjonsmiljøene i London.

Les også:

Nordmenn er reddest i Norden for å mislykkes som gründere

Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

Nå har Kickstarter åpnet i Norge  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.