IT

– Sååå lite gevinst av IT

Espen Zachariassen
15. mai 2008 - 07:00
Vis mer

Staten slakter egne investeringer.

– Det er for dårlig leveranse på IKT-prosjekter både i staten og kommunene. Det tør jeg si med bred penn. Folk jobber på gamlemåten og slenger ut papir. Det må vi slutte med, sier direktør Marianne Andreassen ved Senter for Statlig Økonomistyring (SSØ).

Hun serverte kritikken på et seminar i regi av Høykom sist uke om gevinster av offentlige datainvesteringer. Her var konklusjonen at det er gjort noen systematiske forsøk rundt om i landet, men i hovedsak fører IT-løsningene til verken budsjettgevinst eller mer effektive arbeidsrutiner.



– Utrolig!

Det offentlige investerer i utstyr og løsninger for flere milliarder kroner hvert år, og det legges mye ressurser i planleggingen av selve IT-prosjektet.

– Men man følger ikke opp etterpå med å hente ut gevinstene. Det er helt utrolig hvordan folk tror at gevinstene kommer av seg selv, sier Andreassen. Dermed blir IT-løsningene bare en kostnad.

Hun trekker frem e-faktura som et eksempel. Mange offentlige virksomheter går bort fra papirfaktura til fordel for en raskere og rimeligere elektronisk fakturering.

– Her er det snakk om å spare litt tid på hver enkelt faktura, men virksomheten er ikke i stand til å samle opp de små tidsgevinstene og bruke den ressursen til andre ting, som bedre kvalitet på tjenesten du skal yte, sier SSØ-direktøren.



Planløst

En årsak er manglende planlegging. Det legges liten eller ingen vekt på den ofte langvarige prosessen med å endre rutiner og organisering for å få effekt av nye digitale verktøy. Manglende samordning av IT-satsingene spiller en like stor rolle, ifølge SSØ.

Den elektroniske handelsplattformen til hjelp for innkjøpene i stat og kommune er det ypperste fiaskoeksemplet. Målet er at 25 prosent av offentlige virksomheter skal bruke ehandelsplattformen i løpet av 2009. Til nå er det bare en liten andel som bruker verktøyet.



Alvorlig

– Ehandelsplattformen sliter alvorlig. Årsaken er at hver enkelt etat selv får bestemme sin egen strategi for ehandel. Det fungerer ikke. Tvert i mot må det legges til rette for at etatene samarbeider om rutiner og tiltak som sikrer at vi faktisk får gevinster av datainvesteringene, mener Marianne Andreassen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden


Tygger på tvang



Fornyingsdepartementet vurderer lovpålegg for å tvinge frem IT-gevinster.



– Det kan hende at lovpålegg blir nødvendig, selv om vi ikke har planer om dette nå, sier statssekretær Wenche Lyngholm (SV).



Utenfor hodet

I utgangspunktet satser regjeringen på frivillighet og at vellykkede resultater skal lokke flere til å satse på digitale løsninger. Men nå ser avdelingsdirektør Eivind Jahren i IT-politisk avdeling at det ikke gir ønsket utvikling.

– Jeg har merket at det stort sett er manglende bevissthet om en systematisk planlegging av hvordan man skal måle og hente ut IT-gevinstene. Gode metoder er ikke hyllevare, og de finnes ikke umiddelbart i hodene på nøkkelpersonene i de ulike IT-prosjektene, sier Jahren til Teknisk Ukeblad.



Papirløst

– Så regler og lovverk er noe vi vurderer, selv om vi også er innstilt på at gulrot-prinsippet skal virke. Det har vi sett god effekt av i Skatteetaten, der IT-verktøyene fikk god effekt siden etaten fikk beholde en del av gevinstene selv, sier Lyngholm.

– Hvor kan det komme pålegg om å hente ut gevinster?

– Efaktura kan være et aktuelt område. Hvis vi skal komme vekk fra tradisjonelle regninger på papir, må vi innføre krav om at de som skal fakturere statlige virksomheter må benytte elektronisk faktura, sier statssekretæren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.