Foran forsvarstopper fra store deler av verden, deriblant forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen, presenterte Saab i dag sin demonstrasjonsmodell av neste generasjons JAS-39 Gripen.
Dette flyet gir en pekepinn på hvordan E/F-versjonen blir – kampflyet som Saab mandag legger inn anbud på å levere 48 av til det norske luftforsvaret i 2015.
3.500 nye deler
Saab har puttet inn 3.500 nye deler i Gripen demo som kort fortalt gir den større fart, rekkevidde og evne til å bære våpenlast enn dagens Gripen C/D-versjon.
En nyutviklet motor fra General Electric, F414G, gir Gripen demo 25 prosent større skyvkraft enn dagens modell som flyr med en Volvo Aero RM12 (fra 18.000 til minst 22.000 lbs).
Mer fuel
Et nytt understell fra britiske APPH frigjør plass til to ekstra våpenoppheng slik at demo-Gripen har ti i stedet for åtte. Det frigjør også plass til større innvendig drivstoffkapasitet samt at flyet kan bære større dropptanker.
Nyvinningene gjør at Gripen Demo øker drivstoffkapasiteten med 1.400 kilo – 40 prosent – og dermed rekkevidden i forhold til eksisterende modeller.
Innvendig
Inne i skroget og cockpiten finnes en rekke andre endringer som er mindre synlige, men kanskje like viktige.
Blant annet nytt kommunikasjonsutstyr og en nyutviklet og avansert AESA-radar i samarbeid med Thales Norge.
Les også:
Gripen demo kan dessuten skilte med et nytt varslingssystem for innkommende missiler (MAWS).
Det som ikke har fått plass i demoversjonen, men som kommer i NG, er oppgraderte aviatiske datasystemer.