Skipet gikk på en grunne i Vatlestraumen, som ikke var merket på av på sjøkartet.
– Ulykken kunne vært unngått
Statens kartverk registrerte grunnen alt i 1995, skriver Gard i en redegjørelse, men informasjonen ble ikke sendt videre til sjøkartbrukere, Kystverket eller Losvesenet.
– Stevningen ble levert mandag, bekrefter Gard-sjef Svein Buvik overfor Bergens Tidende.
«Hadde dette blitt gjort, ville enten Kystverket merket grunnen eller losene vært kjent med den, og ulykken ville vært unngått», heter det i redegjørelsen.
Klar for langvarig sak
Gard mener den manglende merkingen er en feil og forsømmelse fra statens side, og denne feilen er av en slik art at staten også må bære ansvaret.
Erstatningskravet på 171.777.580 kroner skal dekke Gards kostnader med å betale for berging av skipet, tap av liv, skade på personer og opprenskning etter oljesølet. Gard er ifølge Bergens Tidende forberedt på en langvarig sak, dersom staten ikke er villig til et forlik.
Staten og Gard har allerede vært gjennom en runde i rettsapparatet. Striden dreide seg om hvem som skulle betale for opprenskningen etter havariet.
Ikke første runde
Ryddearbeidet kostet 127 millioner kroner, og staten mente den hadde krav på å få dekket 90 millioner kroner av dette av Gard. Gard på sin side mente at staten fikk nøye seg med å få dekket 38 millioner kroner. Høyesterett avgjorde saken til fordel for Gard i februar i fjor.
Lasteskipet Rocknes grunnstøtte og kantret i Vatlestraumen ved Bergen 19. januar 2004. 18 av de 30 om bord omkom. (©NTB)