2013 var et bra år for elektronikkbransjen, mener bransjen selv. Det ble omsatt produkter for 29,8 milliarder kroner og det representerte en vekst på 11 prosent fra 2012. Men går man inni tallene finner vi et lite fall på 1,4 prosent.
Avviket skyldes at omsetningstallene for nettbrett i år er blitt med i bransjestatistikken. Og der i gården er det fart i salget. Vi kjøpte en halv million nettbrett til totalt 3,3 milliarder kroner i fjor og da er det klart at bransjetallene får et skikkelig løft når de puttes inn i totalen.
Ser vi på nettbrettomsetningen i 2012 kan nok bransjen melde om vekst, om enn litt mer moderat enn de elleve prosentene.
DAB-året
Er det noe som preget fjoråret, var det den voldsomme veksten i salget av DAB-radioer. Folk begynner å få øynene opp for digital radio og salget økte med hele 140 prosent, til 511.000 apparater.
Av dem var 270.000 bærbare radioer. Resten var fordelt på biler, musikkanlegg og andre plattformer.
Bransjen forventer at salget øker ytterligere når bilistene for alvor begynner å anskaffe DAB-adaptere i bil.
Analogt
Selv om digitaliseringen av radiomottak har skutt veldig fart er det en annen, kanskje litt morsom trend som også stikker seg frem.
Salget av gode gamle platespillere doblet seg fra 4000 til 8000 enheter. Analog lyd har stadig flere tilhengere.
Da går det dårligere med de moderne etterfølgerne. Salget av rene DVD-spillere sank fra 90 000 til 67 000 enheter.
Verre var det nok at Blu-ray-spillere nå også har bikket feil vei. Her falt salget fra 150.000 til 122.000 enheter.
Skriften på veggen er nok at Netflix nå kan sees av 20 prosent av norske husstander og at markedet for såkalt klikkfilm, leie over nettet, fortsetter å øke.
TEST: Bergmann Magne: Den vakreste platespilleren på denne siden av Beogram 4000
Mobil suksess
Det ble ikke ny rekord i mobilomsetningen, men nesten. Hele 2,4 millioner enheter kjøpte vi.
Det var langt mer enn bransjen forventet og betød en vekst på 9,1 prosent.
Gjennomsnittsprisen ligger på 3500 kroner, så nordmenn blar opp. 90 prosent av alle er smarttelefoner.
Sammen med nettbrettene står mobiletelefonene for 43 prosent av totalomsetningen av forbrukerelektronikk i her i landet.
TV har passert toppen
Omsetningen av TV-er har passert toppen for lengst og det årlige fallet fortsetter. I fjor kjøpte vi 414.000 nye TV-er, men det var 14 prosent færre enn i 2012.
Men ikke alt går ned. TV-ene fortsetter å vokse i størrelse. Antallet fra 55 tommer og over økte fra 12 til 19 prosent.
Det hjalp litt på fallet i omsetning som bare falt 12 prosent. Snittprisen på den norske TV-en ligger på rundt 6000 kroner.
Det er ingen nyhet at plasma fortsetter sitt forsvinningsnummer, med bare 25.000 plasmamodeller omsatt. Neste år regner man med at OLED vil gjøre innhogg i statistikken og etter hvert kan det nok gå med LCD som det har gått med plasma.
En ny teknologivinner overtar.
TEST: LG 55AE980W OLED: Et bilde helt overlegent alt vi har sett tidligere
Trist for PC
På lyd og bilde ble det registret en nedgang på – 9,7 prosent, men tristest var det for PC, som tapte hele 16,4 prosent i omsetning og endte på 3,1 milliarder.
Forklaringen er selvfølgelig at nettbrettene har overtatt har overtatt oppmerksomheten. I forhold til 2012 vokste denne kategorien med hele 90 prosent, fra 500.000 til hele 950.000 enheter.
54 prosent av alle husstander oppgir nå at de har et nettbrett, så dette markedet kommer nok til å vokse videre.
Fremover kan det også bli vanskeligere å skille på hva som er nettbrett og hva som er PC fordi mange hybrider nå er begge deler.
Kameratristesse
Kompaktkameramarkedet gikk ned med 34 prosent i fjor til 132 000 enheter som utgjorde 251 millioner kroner.
Heldigvis for bransjen var det de billigste det gikk hardest utover, slik at snittprisen på modellene som ble solgt gikk litt opp.
Også speilrefleksene fikk gjennomgå av forbrukerne og markedet sank 17 prosent til 78.000 kameraer. Her ble den triste utviklingen også kombinert med prisfall slik at omsetningen gikk ned 19 prosent til litt over 500 millioner.
Til og med det håpefulle hybridmarkedet gikk ned 17 prosent til 14.000 enheter.
Totalt falt altså kameramarkedet med 28 prosent i antall og 24 prosent i volum. Litt lys i tunnelen var objektivsalget, som også gikk ned i antall, men økte 2 prosent i omsetning til 288 millioner kroner.
Videokameraer er bare sorgen. Folk tar video med mobilen, men et stort lyspunkt er de såkalte actionkameraene som økte til 60.000 enheter i fjor. Det er nesten en dobling fra året før og bransjen tror dette vil fortsette å øke.
Fotorådet tror kameramarkedet vil fortsette å falle, men ser litt lys i tunnelen. Nordmenn elsker å få bildene over på papir. Vi skriver ut 72 millioner bilder og trykker 250.000 fotobøker og mye annet.
Totalt er verdien av dette papirmarkedet på over 300 millioner kroner, som er en økning på 20 prosent.
Les også: Se alle våre gigapikselbilder
Hvitt
Hvitevaremarkedet fortsetter å gi. Det økte to prosent i verdi, selv om de store apparatene falt litt i antall og smått økte litt.
Men fordi vi kjøper dyrere økte omsetningen i begge kategorier.
Alt som har med å lage mat fra råvarer økte med nesten 10 prosent. Nordmenn elsker å jobbe på kjøkkenet.
Kaffe har vært en vinner i mange år, men fikk et lite fall i 2012. Nå er det vekst i igjen, men denne gangen er det kaffetraktere som vokser. Både kapselmaskiner og espressomaskiner faller.
Helsetrenden fortsetter og gir et produkt som fruktpresser skikkelig vind i seilene, Slike maskiner økte fra 23.000 i 2012 til hele 40.000 i fjor.
Les også:
TEST: Sony HMZ-T3W Personal 3D Viewer: Egotripp-gadget med stor E
TEST: Google Chromecast: Den lille dingsen som gir deg Netflix på TV-en
TEST: Multicom Pocket i300 mini-PC: Ja, det er faktisk en fullblods PC