Myndighetene har bedt strømleverandører og telekomselskapene om å samarbeide for at strømforsyningen til telenettene ikke skal bryte sammen i uvær.
Flere uker i forkant
Nå viser det seg at partene kom myndighetene i forkjøpet for nesten to måneder siden.
27. april kom henvendelsen fra NVE og PT, men allerede 2. mars møttes Energi Norge og Telenor for å diskutere sikringstiltak etter stormen Dagmar i romjulen i fjor.
Hvem som skal betale for gildet har vært et hett tema.
Minstekrav
– Telenor har i etterkant av Dagmar tatt initiativ til et samarbeid med kraftbransjen for å utvide relevante tiltak som det er naturlig å samarbeide om, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen hos Telenor Norge.
Landets største teleoperatør har tidligere tatt til orde for et samordnet kvalitetsnivå på elforsyningen til telenettene.
I dag er basestasjonene prisgitt tilstanden på nettet til de enkelte lokale energiselskapene.
Sikkerhet og beredskap
Nå har Telenor fulgt opp med et samarbeid med energibransjen.
– I etterkant av orkanen ”Dagmar” er det etablert et tett samarbeide mellom Energi Norge og Telenor for å finne felles gode løsninger som kan forbedre sikkerhet og beredskap knyttet til kraftforsyning av Telenors nett, og nødvendig kommunikasjon i ekstreme situasjoner, sier Amundsen til Teknisk Ukeblad.
Fått det de ber om
I praksis handler det om at partene har kommet sammen i en arbeidsgruppe.
– Den skal analysere dagens løsninger og mulige koordinerte og samfunnsøkonomisk rasjonelle tiltak som kan bedre situasjonen i fremtiden. I lys av dette anser Telenor og Energi Norge at det samarbeidet som NVE og PT i sitt felles brev ber om, allerede er innledet, mener dekningsdirektøren.
Les også: Løsningen telegigantene ikke vil ha
– Kraftselskapene bør bruke nødnettet
Slik kan hackere mørklegge Norge