BYGG

– Vannet spiser bokstavelig talt opp sporet

En nyutviklet tunnelmembran skal forhindre skinneskader som følge av vanndrypp i tunnel.
En nyutviklet tunnelmembran skal forhindre skinneskader som følge av vanndrypp i tunnel. Bilde: Mari Gisvold Garathun
18. feb. 2014 - 12:57

Som en del av prosjektet "tørre tunneler" er Jernbaneverket i gang med å teste en ny vannsikringsmembran.

Membranen prøves i første omgang ut i Finsetunnelen langs Bergensbanen, og skal redusere de store skadene som oppstår i tunnelen som følge av vanndrypp.

Lekker som en sil

– Tilstanden flere steder langs Bergensbanen er veldig dårlig. Vannet spiser bokstavelig talt opp sporet, og lager store skader, sier Jarle Kallestad, avdelingsingeniør hos Vegvesenet i Bergen.

Den 10,6 kilometer lange Finsetunnelen er ikke mer enn 21 år gammel, men Jernbaneverket har allerede måtte skifte ut deler av sporet.

– Tunnelen lekker som en sil. For tre år siden måtte vi skifte ut skinner i flere deler av tunnelen. Det er alvorlig når vi må skifte ut 18 år gamle skinner, sier Kallestad.

– Hva betyr denne type lekkasje for passasjerene?

– Det kan føre til både forsinkelser og signalfeil, i verste fall fører det til skinnebrudd, og at vi må skifte ut deler av sporet. Da vil tunnelen være stengt i en lengre periode.

Les også: Hvit membran skal øke levetiden på tunneler

Helt ny membran

Prosjektet «tørre tunneler» har som mål å redusere vannskadene på skinner i både nye og eldre tunneler.

– Målet er ikke å gjøre tunnelen vanntett, men å lede vannet vekk fra skinnegangen og ut i grøfta, forklarer Kallestad.

For å gjøre dette tester Jernbaneverket ut en helt ny membran, utviklet av Oldroyd AS.

– Membranen er helt ny, og godkjent opp mot Jernbanens krav til brannsikkerhet, sier Kallestad.

Les også: Her skal 23.000 betongelementer på plass

Brannhemmende materialer

At membranen er brannsikker bekreftes av markedssjef i Oldroyd, Raymond Molund.

– Brannsikkerhet var prioritet nummer en da vi begynte å utvikle membranen. Den er brannhemmende, og tåler 1000 grader i 20 minutter uten at den hverken ramler ned eller tar fyr, sier han.

Membranen består av en brannhemmet termoplast, dekket med basaltfiber.

– Det blir brukt mye brannfarlige membraner i vannsikring og rehabilitering av tunneler, vi så et behov for nye produkter som ikke skaper giftige gasser og blir farlige om det brenner i tunnel, og utviklet en membran for å tilfredsstille det behovet, sier Molund.

Membranen er utformet sånn at vann i tunnelen renner vekk fra skinnegangen, og ut til siden i dreneringen.

Også aktuell til veitunneler

Så langt er membranen testet ut i små deler av jernbanetunneler, men Molund ser ikke bort fra at den kan fungere vel så bra i veitunneler.

– Vi har så vidt begynt å teste ut membranen. Men ser at den har stort potensiale også til rehabilitering av veitunneler, sier han.

Les også:

Vegvesenet vil forby rusttregt stål

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Helgeland kan få Norges lengste bru  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.