BYGG

– Vannet spiser bokstavelig talt opp sporet

En nyutviklet tunnelmembran skal forhindre skinneskader som følge av vanndrypp i tunnel.
En nyutviklet tunnelmembran skal forhindre skinneskader som følge av vanndrypp i tunnel. Bilde: Mari Gisvold Garathun
18. feb. 2014 - 12:57

Som en del av prosjektet "tørre tunneler" er Jernbaneverket i gang med å teste en ny vannsikringsmembran.

Membranen prøves i første omgang ut i Finsetunnelen langs Bergensbanen, og skal redusere de store skadene som oppstår i tunnelen som følge av vanndrypp.

Lekker som en sil

– Tilstanden flere steder langs Bergensbanen er veldig dårlig. Vannet spiser bokstavelig talt opp sporet, og lager store skader, sier Jarle Kallestad, avdelingsingeniør hos Vegvesenet i Bergen.

Den 10,6 kilometer lange Finsetunnelen er ikke mer enn 21 år gammel, men Jernbaneverket har allerede måtte skifte ut deler av sporet.

– Tunnelen lekker som en sil. For tre år siden måtte vi skifte ut skinner i flere deler av tunnelen. Det er alvorlig når vi må skifte ut 18 år gamle skinner, sier Kallestad.

– Hva betyr denne type lekkasje for passasjerene?

– Det kan føre til både forsinkelser og signalfeil, i verste fall fører det til skinnebrudd, og at vi må skifte ut deler av sporet. Da vil tunnelen være stengt i en lengre periode.

Les også: Hvit membran skal øke levetiden på tunneler

Helt ny membran

Prosjektet «tørre tunneler» har som mål å redusere vannskadene på skinner i både nye og eldre tunneler.

– Målet er ikke å gjøre tunnelen vanntett, men å lede vannet vekk fra skinnegangen og ut i grøfta, forklarer Kallestad.

For å gjøre dette tester Jernbaneverket ut en helt ny membran, utviklet av Oldroyd AS.

– Membranen er helt ny, og godkjent opp mot Jernbanens krav til brannsikkerhet, sier Kallestad.

Les også: Her skal 23.000 betongelementer på plass

Brannhemmende materialer

At membranen er brannsikker bekreftes av markedssjef i Oldroyd, Raymond Molund.

– Brannsikkerhet var prioritet nummer en da vi begynte å utvikle membranen. Den er brannhemmende, og tåler 1000 grader i 20 minutter uten at den hverken ramler ned eller tar fyr, sier han.

Membranen består av en brannhemmet termoplast, dekket med basaltfiber.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

– Det blir brukt mye brannfarlige membraner i vannsikring og rehabilitering av tunneler, vi så et behov for nye produkter som ikke skaper giftige gasser og blir farlige om det brenner i tunnel, og utviklet en membran for å tilfredsstille det behovet, sier Molund.

Membranen er utformet sånn at vann i tunnelen renner vekk fra skinnegangen, og ut til siden i dreneringen.

Også aktuell til veitunneler

Så langt er membranen testet ut i små deler av jernbanetunneler, men Molund ser ikke bort fra at den kan fungere vel så bra i veitunneler.

– Vi har så vidt begynt å teste ut membranen. Men ser at den har stort potensiale også til rehabilitering av veitunneler, sier han.

Les også:

Vegvesenet vil forby rusttregt stål

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Helgeland kan få Norges lengste bru  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.