Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen henter inspirasjon fra Singapore når han nå lanserer nye ideer for å øke kapasiteten i kollektivtrafikken.
På verdenskongressen for intelligente transportsystemer (ITS) i Detroit møtte han representanter for den asiatiske bystaten som går for å ha et av verdens «smarteste» transportsystemer.
Les også: Er den Norges smarteste tunnel?
Gratis før rushet
I denne byen har man gjennom store investeringer i intelligente transportsystemer håndtert stadig større transportutfordringer.
Solvik-Olsen lot seg imidlertid fascinere av grep som er langt mindre teknologisk, kom det frem da han åpnet TUs «Smarte veier»-konferanse før helgen.
Myndighetene har innført gratis metro før klokken 7.45 om morgenen. Det har ført til en spredning av de reisende over et lengre tidsrom, og dermed mindre behov for kostbare investeringer i økt kapasitet i rushtiden
– Jeg synes tanken var fascinerende, men det er jo noe man må diskutere med Stortinget. Vi må også se på hva det koster, sier Solvik-Olsen.
Les også: I dag startet arbeidet for bedre kollektivtilbud i hovedstaden
Sprer de reisende
For samferdselsministeren handler det om å utnytte eksisterende kapasitet best mulig.
– Skal infrastrukturen dimensjoneres etter gjennomsnittstrafikken på en dag eller etter trafikken i rushtiden? Køene oppstår jo rundt «peak hour».
– Kapasiteten de andre 20 timene i døgnet er gjerne ikke et problem. Klarer vi å dra ut samme trafikkmengde over lengre tid, tar vi vekk en del av korkene, sier Solvik-Olsen.
I Singapore var antall reisende på metroen 2,7 ganger høyere i rushtiden enn ellers i døgnet – før tiltaket med gratis metro.
Dette tallet gikk ned til 2,1 med det nye insentivet. Dette igjen kan åpne for at flere synes det er attraktivt å reise kollektivt.
– Siden komforten blir bedre, er det flere som begynner å ta metro i rushen, sier Solvik-Olsen.
Les også: 25.000 mennesker skal jobbe på Fornebu. Kun halvparten får mulighet til å reise kollektivt
Rushtidstiltak
Han utelukker ikke at lignende insentiver kan være aktuelle for bilister. Bomringer rundt storbyene kan for eksempel bli gratis på visse tider av døgnet.
– Det vil jo bli et slags rushtidstiltak. Men når politikere tenker på rushtidsavgift, er det alltid å øke betalingen i rushtiden, aldri gjøre det billigere utenom denne perioden, sier Solvik-Olsen.
Han presiserer at hans jobb som Frp-er er å være imot bompenger.
– Vi har ikke fått gjennomslag for å fjerne alt, men vi har fått gjennomslag for at andelen skal ned. Og en måte å gjøre det på, er å senke avgiften på gitte tider av døgnet, sier han.
En begynnelse kan være å la godstrafikken få gratis passering om nettene, ifølge Solvik-Olsen.
Les også: Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo
Mer fleksibel arbeidstid
Statsråden ønsker også en diskusjon om hvordan man kan spre folks arbeidstid utover en større del av dagen, for å løse trafikkproblemene. Slik kan pendlertrafikken bli mindre massiv i «peak hour».
– Igjen handler det om når folk skal være på jobb. Hvorfor skal alle skal begynne arbeidsdagen sin mellom klokken åtte og ni? Hvorfor kan de ikke begynne en gang mellom seks og ti, spør han.
Også det har Singapore forsøkt. Der har myndighetene bedt offentlig sektor legge til rette for mer fleksibel arbeidstid for å løse trafikkutfordringene i storbyen.
– Kona mi er jo lege, og for denne gruppa er det jo slik at stort sett alle skift begynner rundt klokken åtte. Det er jo da ganske mange tusen sykepleiere og leger som må være på jobb samtidig i alle avdelinger. Klarer du å spre arbeidstiden til offentlig ansatte ut over et større tidsrom, ville du også kunne spredd reisevirksomheten, sier han.
– Litt slik som lærerne har det?
– Ja, litt sånn.
Les mer:
Denne brua kan ikke bygges med norsk stein