HMS-situasjonen på det sørkoreanske kjempeverftet Hyundai Heavy Industries er nå så alvorlig at koreanske myndigheter har stengt ned deler av verftet på ubestemt tid. Det får Teknisk Ukeblad opplyst av kilder i Sør-Korea.
Dette blir ansett som svært uvanlig, ifølge kildene.
Dessuten kommer verftet nå til å holde lederne ved de respektive avdelingene ansvarlige for dødsfallene, samt at kontraktører som rapporterer om dødsfall vil holdes ansvarlig og kontrakter vil termineres.
Verftet er mye benyttet til bygging av store, norske offshore-prosjekter, samt bygging av skip. Det var her tre Goliat-arbeidere omkom og det er her Statoil bygger ut sitt Aasta Hansteen-prosjekt til Norskehavet.
Samme uke som Solberg-besøk
Årsaken til at myndighetene har stengt ned deler av verftet, er at det på én uke i april omkom tre arbeidere på verftet.
Dødsfallene skjedde i perioden 11. til 18. april. I samme tidsrom var Norges statsminister Erna Solberg på besøk, der hun blant annet fikk se Aasta Hansteen som er under bygging og skal produsere gass fra Norskehavet.
Før den brutale uken i april, omkom i tillegg to arbeidere på samme verft i mars.
Den engelskspråklige nettavisen Korea Times har omtalt dødsulykkene, samt Hyundais frivillige nedstengning. Den tvungne nedstengningen er foreløpig ikke nevnt av avisen.
– Dette er første gang Koreas største skipsbygger har latt operasjonene opphøre siden etableringen i 1972, heter det i artikkelen.
Ifølge nettavisen skal de aktuelle dødsulykkene ha skjedd den 11. april, samt én ulykke mandag og én ulykke tirsdag denne uken. Flere av ulykkene skal ha inkludert bruk av gaffeltruck.
Artikkelen omtaler dog ikke den tvungne nedstengningen som arbeidsdepartementet skal ha beordret.
– Vanligvis er en slik nedstengningsordre gyldig i en avgrenset, definert periode. Men i dette tilfellet har myndighetene beordret arbeidsstopp på ubestemt tid. Artikkelen i Korea Times omtaler ikke dette, ifølge en kilde.
Slik svarer Hyundai
Samme kilde forteller at det er i divisjonen for skipsbygging de tre aktuelle dødsfallene fant sted nå i april.
Hyundai Heavy Industries sier i en lang kommentar til Teknisk Ukeblad at de føler med familiene til de omkomne.
– Vi beklager dypt og er svært lei oss for tapet av fem arbeidere i år. Vi gir vår dypeste kondolanser til familiene som har mistet sine kjære. Vi tar disse hendelsene svært avlorlig og vil gjøre hva vi kan for å hindre dette fra å skje igjen. Vi kommer til å konsentrere alle våre ressurser mot å gjøre arbeidsplassen vår tryggere, sier Kim Moon-ju, pressetalsmann for HHI til Teknisk Ukeblad.
Han forteller videre at verftet selv tok en avgjørelse om å stenge ned verftet i går, 20. april for å ta en omfattende sikkerhetssjekk.
– Jeg vil gjerne også opplyse om at myndighetenes ordre om stans kun gjelder gaffeltruck-operasjoner, sier Moon-ju.
HHI opplyser for øvrig at de kommer til å benytte seg av mer sikkerhetspersonell som skal overvåke sikkerhetskritiske situasjoner hos partnerselskap utenfor HHIs verft.
– Samtidig vil vi samarbeide tett med myndigheter ved granskninger. I tillegg kommer vi til å holde ledende personell ved de respektive avdelingene ansvarlige for dødsfallene. Dessuten holder vi partnerselskap som rapporterer dødsfall ansvarlige og vi gjør nødvendige tiltak, som for eksempel terminering av kontrakter.
– Men først av alt skal vi gjøre vårt for å sørge og og hjelpe de berørte familiene med å håndtere deres bunnløse sorg. Samtidig skal vi skissere opp strengre sikkerhetsrutiner for å bli kvitt dødsfall ved verftet vårt, sier Moon-ju.
- Kommentar: «Verken fellesskapet eller industrien tåler flere skandaler finansiert gjennom skattesystemet»
– Triste øyeblikk
Teknisk Ukeblad kunne i fjor avsløre at Hyundai-verftet – som er flittig brukt av norske selskaper – sliter tungt med HMS-situasjonen sin. Dette førte blant annet til at en rekke store fagforeninger i Sør-Korea tok kontakt med det norske oljefondet (NBIM) og ba om at fondet trakk seg ut på grunn av brudd på menneskerettigheter og alle
Også i denne forbindelse beklaget verftet dødsfallene.
– Vi beklager sterkt de triste øyeblikkene, sa representanter fra verftet til Teknisk Ukeblad da.
Ikke lenge etter fikk verftet den noe tvilsomme betegnelsen Worst Manslaughter of the Year.
Tidligere i vår kunne Stavanger Aftenblad også fortelle at Statoil har hatt en alvorlig ulykke på sitt Aasta Hansteen-prosjekt. Teknisk Ukeblad omtalte også denne saken.
I dag skriver Aftenbladet at Statoil i tillegg har hatt to alvorlige hendelser på sitt Mariner-prosjekt ved to andre koreanske verft: DSME og Samsung.
Statoil: Dypt tragiske ulykker
Statoil sier til Teknisk Ukeblad at dødsulykkene ved verftet er dypt tragiske og at de jobber hver dag for å unngå at noen blir skjadet eller drept på jobb.
– Det gjelder uansett om de jobber i Norge eller i andre land, om det er direkte for Statoil eller for våre leverandører, sier pressetalsmann Ola Anders Skauby.
Han bekrefter for øvrig at det var en såkalt "safety stand down" på verftet i går, og at noe type aktivitet er stanset inntil videre.
– Jeg henviser til verftet for mer eventuelle detaljer rundt dette. Fremdriften på Aasta Hansteen går som planlagt, sier han.