INDUSTRI

Samsung setter ny rekord for containerskip - igjen

Stabler ytterligere en rad i høyden.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
10. apr. 2015 - 12:03
Vis mer

De seks skipene vil hver ha plass til 21.100 standard 20-fots containere (TEU).

I dag har verdens største containerskip pass til drøye 19.000.

19 på to måneder

Men like over nyttår begynte ordrene for skip med plass til litt over 20.000 TEU å strømme inn.

I begynnelsen av mars kunne TU rapportere at det siden nyttår var bestilt 19 skip med over 20.000 TEU-kapasitet.

Nå er også den rekorden slått.

10 fra SHI

Samsung ser ut til å være det foretrukne verftet for de nye rekordskipene.

Japanske MOL sto for den forrige rekordbestillingen til Samsung på fire skip med plass til 20.150 TEU.

Totalt har Samsung 10 skip på over 20.000 TEU i ordreboka.

Les også: Kvitbjørn og Kvitnos blir verdens mest miljøvennlige godsskip

CSCL Globe fikk bare noen uker i 2014 æren av å være verdens største containerskip med 19.000 TEU kapasitet.
CSCL Globe fikk bare noen uker i 2014 æren av å være verdens største containerskip med 19.000 TEU kapasitet.

Høyere stabling

De seks skipene til OOCL blir 400 meter lange og 58,78 meter brede. Det er identisk med målene til TEU-skipene til MOL.

Men OOCL-skipene bygges for å kunne stable enda en høyde med containere, ifølge Samsung Heavy Industries.

Verftets skipsdesignere har jobbet med å optimalisere skrog og framdriftssystemer for å redusere drivstofforbruk. Det innebærer også nye propeller, rorbulb og statorer.

Skipene skal leveres i 2017. Kontrakten skal være på 950 millioner dollar, ca. 7,58 milliarder kroner etter dagens kurs.

Les også: ABB lanserte sin første i 1987 - nå kommer en ny generasjon azipoder

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

24.000 neste?

Eksperter i markedet mener det er mulig å bygge containerskip med plass til 24.000 TEU, men at infrastrukturen ved havneanlegg setter begrensninger.

Det tar lang tid å laste og losse så store skip og det skal mye lagringsplass og god logistikk for å håndtere så store mengder containere på kort tid.

Behov og logistikk

Et annet spørsmål er behovet for å frakte så mange containere samtidig. Først i januar i år ble all kapasitet på Maersk Mc-Kinney Moller utnyttet. Det var det første av Triple E-skipene til Maersk og ble satt i drift 2. juli 2013.

For bare et par to-tre år siden ble det sett på som dristig av danske Maersk å bestille en serie på til sammen 20 skip med 18.270 TEU-kapasitet. Skipene bygges ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).

Maersk har ennå ikke mottatt det siste av de 20 Triple E-skipene ennå.

Les også: Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger

Maersk Mc-Kinney var det første containerskipet med kapasitet på over 18.000 TEU, levert fra DSME i 2013.
Maersk Mc-Kinney var det første containerskipet med kapasitet på over 18.000 TEU, levert fra DSME i 2013.

Over 20.000

Etter nyttår er det bestilt 19 containerskip med den ekstreme kapasiteten på 20.000 standard 20-fots containere (TEU).

Fram til desember var Maersk Mc-Kinney Moller og dets søsterskip rekordholdere. Men i desember ble rekorden slått. Da satte kinesiske China Shipping CSCL Globe med plass til 19.100 TEU skip i rute og inntok dermed verdenstoppen.

Det varte ikke lenge. Bare uker etter, i januar 2015, overtok MSC Oscar posisjonen som verdens største med plass til 19.224 TEU.

Trend forstetter

SHI skriver i en pressemelding at etterspørselen øker. Rederiene sonderer muligheter for kontraheringer.

SHI regner derfor med å motta flere ordrer for containerskip med over 20.000 TEU-kapasitet i løpet av den nærmeste tiden.

Les også:

«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang

Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske

Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.