LAS VEGAS: Det er ingen tvil om at Samsung er den produsenten som får mest interesse på CES. Pressekøen er uendelig lang og ikke alle slipper inn. Sceneshowet er også grandiost og er på samme måte som hos de andre, krydret med masse floskler som kostbare PR-folk har tenkt ut.
Men det er noe vi må leve oss igjennom før det kommer til produktene.
Les også: Gjør deg klar: Nå kommer HDR-TV-ene
Markedsleder
Samsung har levert på UHD. De har nå 60 prosent av markedet og har økt fem prosent i USA. Her er halvparten av UHD-salget kurvede skjermer. Selskapet venter en firedobling av UHD-salget i år.
Men nå handler det om mer. LG og andre konkurrenter lover et stort hopp i bildekvalitet. Det må de levere på.
Samsung er nok pinlig klar over at de ikke har OLED, men at erkefienden LG har det. Nå handler det om å beholde markedsandelen for alle pengene. Samsungs nye spydspiss, som de mener er bedre enn OLED, er SUHD. Det er altså kvanteprikker her også, om vi tolker det korrekt, i kombinasjon med ny elektronikk for å få mest mulig ut av dem.
Den nye bildeelektronikken skal ifølge Samsung levere opptil 2,5 ganger lysstyrken til en vanlig TV og mye større fargeområde. Og det ser vitterlig fantastisk ut med fenomenalt sortnivå og spektakulære farger.
Les også: Sju produkttyper står for 80 prosent av gadget-salget
Tre modeller
For å understreke hvor bra SUHD er, dukket det opp et par fargeeksperter fra Hollywood. De sverget på at den nye Exodus-filmen aldri har sett så bra ut på en av den nye SUHD-TV-ene. Vi tipper LG er uenige.
I først omgang kommer det tre TV-modeller med SUHD fra 48 til 88 tommer.
Designen er selvfølgelig enda bedre enn før, ifølge Samsung. Vi få fra Norge i salen kunne glede oss over at de vise en liten film fra Norge når de skulle understreke hvor fantastisk design de nye TV-ene har.
Les også: Nå kommer et ras av nye PC-modeller
Allianse
Samung forteller at de sammen med de andre TV-produsentene og Hollywood har dannet UHD Alliance. De skal samarbeide om å lage standarder for å få mest mulig ut av materialet som den nye UHD-TVene er laget for. Da er det behov for bred enighet om standarder både for bilde og lyd til de nye TV-ene.
Som ventet får de nye TV-modellene en helt ny smart-TV-plattform basert på Samsungs eget Linuxbaserte operativsystemet Tizen. Det bruker de allerede i den siste generasjonen av smartklokker.
Med Tizen skal det bli superenkelt å overføre innhold fra mobilen til TV-en, og å skape et fundament for vekst i antallet apper. Til og med Sonys PlayStation Now har de fått med på Tizenlaget. Men det er bare begynnelsen lover selskapet.
Les også: Denne klypa gir mobilen helt nye muligheter
Ingen nye mobiler
Det ble ikke sagt et ord om nye mobiler på pressekonferansen. De som venter på nye S6 må nok vente til Mobile World Congress i Barcelona. Det kom ingen nye smartklokker heller, men Samsung konstaterer at nå når de har levert sin tredje generasjon smartklokker, har det skaffet dem en markedsandel på 60 prosent. Om enn i et lite marked. I hvert fall foreløpig.
Også Samsung er begeistret over mulighetene rundt Internet of Things. Undersøkelser viser at 32 prosent av amerikanere vil ha smarthusteknologi, mens bare to prosent har det. Her lukter de omsetning og vi kan vente oss en masse produkter fra den koreanske kjempen fremover.
Les også: Apples minste er fortsatt imponerende
Knøttelager
Samsung snakket mest som de store trendene og plattformene for fremtiden, men en liten produktnyhet trakk de frem. En ny portabel SSD som er litt større, men mye tynnere enn en fyrstikkeske. T1 som den heter, har fått navn etter den største kapasiteten på 1 TB. Det er mange filmer det. Fort går det også med en hastighet på 450MB/s.
Samsung har lansert en strømmetjenesten Milk for musikk og video i USA. Den blir nå utvidet med Milk VR, som er 3D-videoer og spill for den nye VR-brillen Gear VR. Brillen er i praksis er et hylster for Note 4. Billig altså, for de som har en slik telefon.
Samsung har også etabler et eget forskningssenter for lyd i USA og bemannet det med en masse eksperter. Et av de første resultatene er en spesiell høyttaler som sprer lyden 360 grader.
Men Samsung er også store på hvitevarer og de vokser dobbelt så raskt som markedet.
Les også:
Hold styr på ungene med mobilen