I går ettermiddag skrev Samsung et blogginnlegg om at selskapet ikke lytter på hva kunder snakker om gjennom sine smart tv-er.
New York Times skriver at innlegget kom etter at flere reagerte på selskapets nylig oppdaterte personvernbetingelser for sine internett-tilkoblede, lyttende smart tv-er.
En av betingelsene rundt talegjenkjenning lød som følger:
– Vennligst vær oppmerksom på at hvis det du sier inneholder privat eller sensitiv informasjon, kan dette være en del av informasjonen som blir plukket opp og sendt til en tredjepart gjennom talegjenkjenning, skrev selskapet.
Les også: Nå må du ha ny TV - igjen
Dementerer
Mange mente Samsung med denne setningen åpnet for at selskapet kunne sniklytte på private samtaler, men det har altså nå blitt dementert.
I bloggposten innrømmer de at setningen virker forvirrende, og publiserte derfor en ny forklaring på hvordan talegjenkjenningssystemet fungerer.
New York Times skriver at forklaringen er ganske lik den forrige, men at den inneholder flere viktige forskjeller.
Les også: Samsung svarte konkurrente - viste frem kvante-TV
Avslørte samarbeidspartner
En av tingene er at Samsung navngir tredjeparten som kan motta privat og sensitiv informasjon. Det dreier seg om Nuance Communications, en ledende aktør innen talegjenkjenningsteknologi.
Det andre er at selskapet kun innhenter informasjon når seerne trykker på en knapp på fjernkontrollene eller tv-ene sine som aktiverer en innebygget mikrofon. De «lytter» altså ikke kontinuerlig.
Samsung presiserer også at kundene kan skru av systemet, selv om dette betyr at de mister noen funksjoner på tv-ene sine.
Sier ikke noe om lagring
Likevel presiserer New York Times at Samsung ikke skriver noe om hvor lenge selskapet eller partnerne lagrer dataene som blir fanget opp gjennom talegjenkjenningen, ei heller hvordan seere kan slette det som blir tatt opp.
Samsung skriver følgende i bloggposten:
– Samsung tar forbrukernes personvern alvorlig. Produktene våre er designet med tanke på personvern. Vi har industristandardisert sikkerhetsbeskyttelse og praksis, inkludert datakryptering, som skal sikre forbrukernes personlige informasjon og hindre uautorisert innsamling og bruk.
Les også:
Intens kamp om TV-kjøperne: Panasonic satser på Mozilla