20. august åpner SAS den nye oljeruta mellom Stavanger og Houston.
Med 7796 kilometer/4210 nautiske mil og en flytid beregnet til ti timer og 40 minutter vestover, blir dette verdens lengste faste flyrute med Boeing 737.
Amsterdam-Houston
SAS har inngått en såkalt wetlease-avtale med det sveitsiske selskapet Privatair. Det vil si at både fly og mannskap leies inn, men flyet skal få SAS-dekor.
Flyet er et Boeing 737-700 BBJ som ble levert i 1999. Sammenlignet med et vanlig B737-700 har flyet større rekkevidde på grunn av mer drivstoffkapasitet og dessuten at det frakter færre passasjerer.
Det aktuelle flyet, som nå skal fly den lengste 737-ruta, var også det første Boeing 737-flyet som landet i Antarktis for halvannet år siden.
I perioden 2005 til 2011 fløy Privatair med et tilsvarende fly for KLM mellom Amsterdam til Houston, også dette med 44 businesseter.
Dette er 200 kilometer lengre enn mellom Stavanger og Houston, og var på dette tidspunktet den lengste faste 737-ruta.
Les også: Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av
Tokyo-Mumbai
Privatair opererer også en annen lang 737-rute. Selskapet flyr strekningen Frankfurt-Pune for Lufthansa (6693 km).
Dette er med et BBJ2 basert på Boeing 737-800 med 32 businesseter og 60 økonomiseter. På veien vestover igjen, er det tvunget til en mellomlanding i Bucuresti.
Omtrent til samme sted flyr All Nippon Airways det som Wikipedia i dag regner som den lengste fast oppsatte flyruta med et Boeing 737.
ANAs 737-700ER, som tilsvarer BBJ med en ekstra drivstofftank, flyr fra Tokyo (Narita) til Mumbai - en strekning på 6796 kilometer. I likhet med SAS-ruta er dette kun med businesseter.
Imidlertid er den nonstop kun i retningen Mumbai-Tokyo, den andre veien krever mellomlanding.
Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"
Oslo-Dubai
Sitter man i seter som kan slås helt ned med god bevertning, spiller det kanskje ikke så stor rolle om man sitter i et lite eller et litt større rør.
SAS skal fly med kun 44 businesseter plassert to og to i bredden på elleve rader.
Selv om oljeindustrien har æren for den nye ruta, er det geografi som gjorde at SAS' andre USA-rute fra Norge flyr fra Stavanger i stedet for Oslo, forklarte konserndirektør for salg og marked i SAS, Eivind Roald, til Teknisk Ukeblad mandag.
Det er flere kunder fra Oslo, men også en time ekstra flytid fra Houston, noe som ville gitt i korteste laget med tid til å snu flyet.
Også Norwegian kan notere seg for en anstendig langdistanseflygning med et av sine B737-800.
Deres rute mellom Oslo og Dubai er 5141 kilometer/2776 nautiske mil. Her er antall seter begrenset til 149 for å kunne få med nok drivstoff.
Les også:
Dette flyet kan fly New York-London på under én time