Bare denne uka har SAS Norge tapt 50 millioner kroner på flyplasstreiken og er dømt til å betale 132 millioner kroner i erstatning til Norwegian.
Samtidig sliter SAS som de andre flyselskapene med rekordhøy oljepris.
Da kommer det godt med at selskapet nå sparer tonnevis med drivstoff på «eco-flyging».
Noen minutter ekstra
SAS Norge har i et testprosjekt senket marsjfarten på sine rutefly fra rundt 860 kilometer i timen til om lag 780 km/t.
Det medfører at de drøyt 32 milene fra Oslo lufthavn Gardermoen til Bergen lufthavn Flesland tar tre minutter lengre tid. Gevinsten er at jetmotorene brenner 160 kilo mindre drivstoff og at CO2-utslippene reduseres med 420 kilo på én tur.
– Vi har gjennom testprosjektet erfart at vi kan spare mye på å senke farten noe. Hittil rundt 60 millioner kroner. Nå er strategien implementert i resten av konsernet, forteller kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge til nyhetsbyrået Reuters .
Flytiden fra Oslo til London eller Paris har økt med cirka ti minutter.
Mange tiltak
Miljødirektør Niels Erik Nertun i SAS understreker overfor danske Ingeniøren at fartsreduksjon kun er ett av 50-60 tiltak flyselskapet gjør for å redusere drivstofforbruket.
Les også: SAS slår av motoren i lufta
SAS ønsker utstyr for "grønne" landinger
– Våre analytikere har kommet fram til at det er mulig å spare seks prosent drivstoff med den eksisterende flåten fly. Da handler det ikke bare om lavere fart, men også for eksempel å optimalisere flightprofilene med minst mulig sirkling over flyplassene, forteller Nertun.