SAS er blant de mange som offentliggjør nye flykjøp på flyshowet i Paris som pågår i disse dager.
Selskapet har inngått en kontrakt om kjøp av 30 Airbus A320neo, med opsjon om ytterligere 11 maskiner. Listeprisen på 30 slike fly er 16 milliarder kroner.
Det første flyet leveres i første halvår 2016, og det siste i 2019. Flyene får base i København.
Leaser 737–800 og-700
I april ble det klart at SAS skal leie inn opp til 17 Boeing 737 av den siste generasjonen (NG) for å erstatte classic-ene (300-500) og MD-80-ene i Norge og Sverige.
Selskapet inngikk en avtale om å lease fem 737–800 med en intensjonsavtale om ytterligere tolv 737–700 fra GE Capital Aviation Services (GECAS).
Utfasingen av de eldre flyene skal være ferdig i 2013 i Stockholm og 2014 i Oslo.
Les også: SAS får flere Airbus og Boeing
Framskynder utfasing
I Danmark erstattes altså eldre maskiner med Airbus. I første omgang skal alle de gjenværende 17 MD80 erstattes med leasede fly fra A320-serien.
Tidligere har SAS sagt at disse flyene skulle fases inn i perioden 2012–2016. Nå melder selskapet at innfasingen skal være avsluttet ved utgangen av 2014.
Deretter er det A320neo, som det nå er tegnet kjøpekontrakt på, som står for tur.
CFM-motorer
Neo er betegnelsen på de remotoriserte A320-flyene som skal være 15 prosent mer effektive enn dagens A320.
I motsetning til alliansepartneren Lufthansa, som så langt har valgt den girede PW1100G-motoren fra Pratt&Whitney, har SAS gått for Leap-X fra CFM (GE/Snecma).
CFM er i dag den største motorleverandøren til SAS og kunne ifølge selskapet «gi de mest fordelaktige løsningene for SAS».
Les også: Airbus framskynder nytt fly