Delta Air Lines har bestilt 100 nye Boeing 737.
Men flyene skal ikke erstatte eldre versjoner av 737. Derimot skal de nye 737-ene ta over for store fly som Boeing 757 og 767 samt Airbus 320.
Mer effektive
Det skyldes at Delta skal fase inn de største 737-ene som lages, nemlig 737-900ER.
Det er blant annet en diger flåte B757-200, 167 maskiner, som nå skal fases ut til fordel for 737. Samt noen eksemplarer av bredbuksflyet 767 og de eldste A320-flyene.
Ifølge Delta vil 900ER forbruke gjennomsnittlig 15 til 20 prosent mindre drivstoff per sete enn flyene som skal erstattes. I tillegg er vedlikeholdskostnaden langt lavere.
Delta skal fly med to-klasseinndeling og 180 seter. Da har flyet en maksimal rekkevidde på 3 265 nautiske mil, tilstrekkelig til å dekke alle selskapets innenriksruter.
Kan løfte mer
737-900ER er 2,6 meter lengre enn 737-800 som vi er kjent med fra SAS og spesielt Norwegian (42,1 meter mot 39,5 meter).
737-900ER kan ta med seg nesten 30 000 liter drivstoff, mot 26 000 liter i 737-800, og har en maksimal takeoffvekt (MTOW) på 86 tonn mot 79 tonn på 737-800, ifølge produsenten.
Motorene lages selvsagt av CFM (GE/Snecma). CFM56-7BE leverer 28 400 pund skyvekraft - 1 000 pund mer enn den nokså identiske motoren på 800-flyene.
I den sedvanlige pr-kampen mellom de to store flyprodusentene, er Boeings standard-slagord om 737-900ER at den veier 4,3 tonn mindre enn «konkurrenten» som ikke nevnes med navn, men som vi alle vet heter Airbus A321.
I trafikk i fire år
Indonesiske Lion Air var lanseringskunde på 737-900ER og mottok det første flyet sommeren 2007.
Delta skal motta de første 12 flyene i andre halvår 2013. Deretter skal selskapet få levert 19 fly i året.
Med en gjennomsnittspris på 85 millioner dollar per 900ER, er ordren altså verdt cirka 8,5 milliarder dollar.