Det hele startet med en spansk gründer som fikk en idé og senere fant det norske inkubatorselskapet Kongsberg Innovasjon via google.
Resultatet er foreløpig tre ingeniørstillinger og en lab-prototype av roboten Oktapous, som skal inspisere og vedlikeholde stigerør på oljeplattformer. (se video lenger ned)
Bak står oppstartsfirmaet Kongsberg Ferrotech som holder til i byen med samme navn.
Stigerørene er en nøkkelkomponent for å få verdiene ut fra et oljefelt. Det er rørene som frakter oljen fra en brønn på havbunnen og opp til produksjonsplattformen.
Ansatte tre ingeniører
Kongsberg Ferrotech ble stiftet helt på tampen av 2014. Sivilingeniøren Christopher Carlsen sluttet i september i undervannsgiganten FMC for å begynne som daglig leder i oppstartsbedriften.
Han var da bedriftens første ansatte. Siden da har de i løpet av kort tid ansatt tre ingeniører. Og oljeservicegründerne er fortsatt på jakt etter folk.
- Satse på oljeservice i disse tidene, er ikke det risikabelt?
- Det finnes morgener hvor jeg lurer på det samme. Samtidig er det en unik mulighet. Timingen er perfekt. Hadde du prøvd dette for to år siden, ville det ikke gått. Nå er det mennesker og selskaper som er villige til å satse, sier Carlsen.
Han velger å se den lave oljeprisen som en mulighet til å komme opp med teknologi der oljeselskapene kan spare penger på vedlikehold.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt er det nettopp innen inspeksjon og vedlikehold at flere eksperter tror robotteknologien vil bli brukt først offshore.
- Les også: Olje-robotene er her allerede
Luftboble rundt røret
Historien bak ideen er at spanjolen Luis De La Torre jobbet med vedlikehold av rør på prosessanlegg over vann. Der er reparasjoner med kompositt en etablert metode, som gjør det mulig å gjenskape rørets styrke.
De La Torre fikk spørsmål om ikke dette også kunne gjøres under vann. Problemet var nettopp vannet. Men spanjolen har patentert et system for å lage et vanntomt rom, et habitat, rundt stigerøret og automatisere reparasjonen inne i habitatet.
For å lage en prototype som kunne fungere under vann, var han avhengig av undervannskompetanse, og det var slik prosjektet havnet på Kongsberg.
Farlig og dyrt
I dag brukes dykkere og ROVer til å inspisere og reparere stigerør. Først inspiseres røret, deretter skrives det en rapport og kanskje først så lenge som et halvt år senere kan reparasjonsarbeidet gjøres.
Carlsen sammenlikner det med å måtte innom tre forskjellige bilverksteder for å reparerere en rustskade på en bil.
- Dagens vedlikeholdsløsning er ekstremt arbeidskrevende og en logistikkutfordring, sier Carlsen.
I tillegg er det risiko forbundet med å la dykkere arbeide i skvalpesonen under plattformer.
- Halverer operasjonskostnader
Kongsberg Ferrotech anslår at teknologien deres kan halvere operasjonskostnadene for å inspisere og reparere et stigerør.
I dag må som regel produksjonen på en plattform stenges under reparasjon av stigerørene. Carlsen forteller at deres løsning skal være godkjent for bruk i eksplosjonsfarlige området, slik at man kan reparere mens produksjonen er i gang.
Roboten skal bevege seg opp og ned langs stigerørene. Først vasker den røret, så kontrolleres røret for skader og korrosjon med metoder som ultralyd og røntgen. Til slutt skal roboten kunne reparere røret. Da lages det et habitat rundt stigerøret, ved at et kammer tømmes for vann. Deretter kan røret repareres med komposittmetoden som brukes på land.
- På mange installasjoner har de problemer med å holde tritt med forfallet på stigerørene, det er spesielt ille i varme himmelstrøk, forteller Carlsen.
- Ekstremt ambisiøst
Roboten skal kunne opereres fra plattformen, og hele jobben med vasking, inspeksjon og reparasjon av stigerøret skal kunne gjøres på én tur offshore.
Systemet skal fungere ned til 50 meter under havoverflaten, der trykket er 5 bar.
- Ingen andre tilbyr slike løsninger, forteller Carlsen.
Målet deres er å få ut en protype offshore og vise at systemet fungerer i løpet av andre halvår 2017
- Det er ekstremt ambisiøst, men vi tror det kan gå, sier han.
Stort oljeselskap satser
I juni 2015 fikk de med seg det de omtaler som en «tung, anerkjent aktør».
Det er et stort, internasjonalt oljeselskap som de foreløpig ikke vil gå ut med navnet på - men som har stor tro på teknologien.
Selskapet har sagt seg villig til å finansiere en betydelig del av utviklingen av roboten. Totalt regner Kongsberg Ferrotech med å bruke i overkant av 50 millioner kroner prosjektet.
Etter utviklingsfasen, vil Kongsberg Ferrotech kommersialisere roboten. Da kan de trenge mellom 30 og 50 ansatte, har de anslått.
Utnytter ledige ressurser
Bak oppstartselskapet står blant annet inkubatorselskapet Kongsberg Innovasjon, som nå er medeier. Daglig leder Svein Olav Torø møtte spanske De La Torre første gang i april 2014.
- Vi så at undervannskompetansen vi har i Kongsberg kunne realisere denne teknologien, forteller Torø.
Han legger til at de trekker på kompetanse fra eierbedriftene sine, som er de store teknologiselskapene på Kongsberg.
- Vi kan koble ledige ressurser med gode ideer, da begynner ting å skje, mener han og trekker frem Ferrotech som eksempel.
- Litt som å oppdra barn
Totalt har Kongsberg Innovasjon ti selskaper i porteføljen. Målet deres er å bidra til å skape nye vekstbedrifter og akselerere eksisterende bedrifter.
- Vi er med i en tidligfase, det er litt som å oppdra barn. Når de er små, trenger de mye støtte og veiledning, sier Torø.
Intensjonen at de på sikt går ut av selskapene eller blir passive eiere. De skal hjelpe til med å løfte selskapene opp til et nivå der de kan trekke til seg investeringsmidler.
Også Torø mener tidene med lav oljepris åpner dører til tross for at de store feltutbyggingene er satt på pause. Vedlikeholdet av det som allerede står i sjøen må uansett fortsette.
- Tidligere har mange oljeselskaper vært negative til å gå inn i prosjekter som kunne redusere kostnader. De har vært opptatt av andre ting. Oljeprisklimaet gir mulighet for å få aksept for ny teknologi, sier han.
- Les flere nyheter om industri.