På en 40 minutters flytur over Istres, like ved Eurocopter-fabrikken i Marignane utenfor Marseille, ble den uoffisielle rekorden satt 7. juni.
I en stabil høyde på 10.000 fot lyktes det X3-helikopteret å nå hele 255 knop, altså 472 kilometer i timen.
Noen dager tidligere hadde maskinen nådd en hastighet på 263 knop under nedstigning.
Les også: Dette helikopteret kan sette fartsrekord
X2 versus X3
Dette betyr samtidig at Eurocopter har knepet rekorden fra konkurrenten Sikorsky.
Det amerikanske selskapet var først til å bryte 250 knops-grensa i september med sitt X2-helikopter. Det ble også satt ytterligere en uoffisiell hastighetsrekord da samme maskin oppnådde 260 knop i et slakt stup (to-tre grader).
Sikorskys demonstrasjonsfly benytter to kontraroterende hovedrotorer i tillegg til en skyvepropell.
Eurocopters demonstrator er basert på et EC155 Dauphin, men der hovedrotoren har selskap av to rotorer montert på hver sin korte vinge på sidene av skroget.
X3 er utstyrt med to RTM322-motorer basert på den som sitter i NH90, men med en nyutviklet elektronisk motorstyring (fadec). Dermed er motorkraften et sted mellom to og tre ganger større enn på et Dauphin rett ut av butikken.
Video: F-35 tar av vertikalt
Teknologiutvikling
Selv om hastighetsrekorder åpenbart gir positiv medieomtale, som jo denne og andre TU-artikler er eksempler på, er dette mer enn et pr-stunt.
X3 er en teknologidemonstrator. Det handler om å lære mer om fysikken knyttet til roterende vinger i høy hastighet, og bruke dette i forbindelse med designen av neste generasjons helikoptre.
Dagens helikoptre har gjerne en topphastighet på rundt 150 knop, og det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg hva 100 ekstra knop kan gi av kapasitetsøkning. For eksempel for søk- og redningshelikoptre.
Målet er å nærme seg hastigheten til dagens fastvinge turbopropfly, uten å miste fleksibiliteten og manøvreringsegenskapene helikoptrene er kjent for.
Det er mye verdifulle data som er samlet inn i løpet av 140 testtimer i lufta siden jomfruferden i september 2010.
– Disse flygningene har bidratt til at vi har kunnet utforske nærmere hvordan hovedrotoren oppfører seg i høye hastigheter. Dessuten har vi gjort justeringer på innkapslingen av rotorhuben for å minske luftmotstanden, som vil kunne overføres på andre eurocopterhelikoptre, sier flytestingeniør Dominique Fournier på morselskapet EADS' hjemmesider.
Med den siste vellykkede testen skal X3 nå vises fram på Paris Air Show på Le Bourget til uka, og deretter parkeres mer eller mindre permanent. Testprogrammet er over for nå.
Les også:
Her gjør vi noe vi ikke kan gjøre i Norge