Teknisk Ukeblad er første medium som har vært oppe i det nye betongtårnet på Oslo Lufthavn Gardermoen.
– I forbindelse med Terminal 2-prosjektet (T2) utvides bakkeovervåkingen på Gardermoen Lufthavn fra to til tre radarer, sier prosjektdirektør for T2, Knut Erik Nordby.
De mest synlige delprosjektene er for tiden byggingen av de nye takseveiene, utvidelse av terminalbygget med Sentralbygning vest og den nye Pir nord, som får 11 oppstillingsplasser for fly.
Les også: Dette er Oslos nye utkikkstårn
Klar i oktober
Den hvite radomen på toppen av radartårnet er laget av glassfiber og har en diameter på 8,23 meter. Tårnet er tegnet av Narud Stokke Wiig arkitekter & planleggere.
Betongtårnet alene er 36 meter høyt. Regner man med radomen, rager tårnet 44 meter over bakken. Til sammenligning er kontrolltårnet 91 meter høyt.
Knut Erik Nordby sier at etableringen av en ny, tredje radar skyldes manglende deteksjon på de nye takseveiene Viktor og Papa i flyplassens nordre område.
– I tillegg til å være bærende konstruksjon for radaren får tårnet antenner for radiokommunikasjon, VLAN og MLAT, sier Nordby.
Anlegget gjennomgår nå omfattende tester og skal overtas av OSL i oktober 2012. Permanent drift av anlegget starter sommeren 2013.
Les også: Slik skjerpes kontrollen i luftrommet
Stål fra Otta
Radomen hviler på et sirkulært 16-tonns stålfundament på 10 meter i diameter, levert av Otta-bedriften Lonbakken Mekaniske Verksted.
Daglig leder, Bjørn Lonbakken, sier til Teknisk Ukeblad at bedriften hans brukte syv uker på å lage stålkonstruksjonen.
– Bitene ble fraktet til Trondheim for galvanisering, og deretter sørover til Gardermoen. Monteringen tok halvannen uke.
Lonbakken har også levert ståltrapper og balkonger til radartårnet, samt et mobilt blast fence i stål som beskytter personell og utstyr mot jet blast fra fly som manøvrerer på bakken.
I april var antall flybevegelser på Oslo Lufthavn 17 948. Det er 512 (+ 2,9 %) flere enn i april 2011, ifølge osl.no.
Les også:
Nytt vingedesign skal spare drivstoff