Amerikanske forskere og ingeniører leter fortsatt etter sikre svar på hvordan de 110 etasjer høye tvillingtårnene kunne svikte og rase sammen 11. september 2001.
Avanserte 3D-programmer og programmer for styrke- og strukturer er benyttet for å lage en animasjon av hvordan det ene flyet treffer det nordlige tårnet og hva som skjer med bygningskonstruksjonen.
Masse i fart
Hittil har den rådende oppfatning vært at den ekstreme varmen fra jetfuelbrannen, gjorde stålet i bærekonstruksjonen mykt som smør.
Forskere og sivilingeniører ved Purdue University mener nå å kunne vise at selve flykroppen påfører bærekonstruksjonen såpass mye skader og svekking av stålbjelker at det ikke skulle mye til før bygningen raste.
I tillegg til flykroppens skader på konstruksjonen i løpet av et halvt sekund, kommer den enorme kraften i jetfuelen i bevegelse – 10.000 gallon – ca. 38.0000 liter.
Væskemassen i tillegg til lufttrykk og varme i den eksplosive drivstoffbrannen, gjør enorm skade.
Korrekt
Animasjonen – som i motsetning til slike som lages for å visualisere for TV-seere, er teknisk korrekt og nøyaktig. Det ligger grundige analyser og innmating av korrekte data bak.
Preller av
I det flykroppen farer gjennom tårnet, viser animasjonen at flykroppens ytre plater skrelles bort.
Motorene og titanfestene, farer som prosjektiler gjennom bygget sammen med det antente drivstoffet.
Mykt
Brannisolasjonen på bærende konstruksjoner ble flerret av. Dermed ville selv en liten brann med relativ lav temperatur har fått stålet til å miste styrke og bærevne.
Ifølge direktør og professor Christoph Hoffmann ved Purdues Rosen Center for Advanced Computing, viser animasjonen at det først og fremst er drivstoffet som gjør de største skadene.
Nyttig program
Forskerne ved Purdue University utviklet en oversetterapplikasjon som lagde link mellom simuleringsprogram og visualiseringsprogram. Kombinasjonen gir forskerne ny innsikt og forståelse.
Programmene kan også brukes i andre sammenhenger.
Les mer på Purdue Universitys hjemmesider.