Den Schat Harding-produserte livbåten er den første som tilfredsstiller dagens nye krav til sikkerhet for offshore-evakuering med fritt fall.
Som eneste livbåt har den gjennomgått alle fullskalatester etter kravene i den nye standarden for fritt fall livbåter på Norsk sokkel, DNV-OS-E406. Bakgrunnen for de nye kravene var flere svakheter som ble påvist under en demonstrasjon på Veslefrikk B i 2005.
FF1200 skal være både sikrere og smidigere enn sine forgjengere, med en konstruksjon som gir mindre G-krefter i nedslaget.
Nå skal livbåten brukes til opplæring og trening på Falck Nutec ved Gravdal i Bergen.
Les også: Her settes verdensrekord i fritt fall
Buekorps
Med buekorps, champagne og inviterte gjester fra oljebransjen ble dåpen og det første offisielle stupet markert etter alle kunstens regler torsdag ettermiddag.
De "evakuerte" gjestene, deriblant Teknisk Ukeblads utsendte, ble godt fastmontert i fempunktsseler med ryggen mot fartsretningen i den 23 tonn tunge livbåten.
Etter klarsignalet gikk det kort tid fra pumpene ble iverksatt til livbåten begynte å sige nedover fra rampen mot havoverflaten.
Så kjente vi suget.
Først følte vi den raske nedstigningen, før det plutselig aksellerte og ga en helt spesiell følelse av vektløshet i et langt og intenst sekund.
Med ryggen til og uten utsikt måtte vi bare forestille oss hva som egentlig skjedde. Så landet vi mykt i vannet og ség bort fra land. Lettelse og ekstase bredte seg blant gjestene, som applauderte spontant etter nedslaget.
Les også: Slik skal elbilbatteriene bli bedre
Viktig med trening
Denne frydefulle opplevelsen ved skjærgården i Bergen er selvsagt fjernt fra den virkeligheten Falck Nutec og offshorebransjen trener for. Evakuering i livbåt er absolutt siste utvei på en oljeplattform, når det ikke er mer som kan gjøres. Det vil være en alvorlig krise, og mannskapene vil være under et ekstremt press. Da gjelder det å ha trent godt på forhånd.
Falck Nutec har spesialisert seg på realistisk evakueringstrening, og mener det er viktig å bruke utstyr som er tett opp til hva mannskapene vil møte i en reell evakuering. Det er også grunnen til at de har investert 20 millioner kroner i den nye FF1200-livbåten.
– Når krisen inntreffer, faller vi ned på det nivået vi har trent på. Derfor er det så ekstremt viktig med utstyrsspesifikk og realistisk trening, sier instruktør Lars Tombre ved Falck Nutec i Bergen.
Les også: Britene lovpriser norsk UAV, men Norge venter
Stupte fra 55 meter
De har allerede begynt jobben med å trene opp offshore-arbeidere med den nye livbåten.
FF1200 har plass til 70 passasjerer og tre mannskaper. Den bruker en Iveco Saab 230 Hk motor, som skal kunne holde seg gående i opptil 24 timer i mellom 5 og 9 knops fart.
Livbåten skal brukes både på faste og flytende installasjoner offshore. Flere slike er installert på store produksjonsskip, og typisk fallhøyde er pluss/minus 30 meter, samme nivå som de stupte fra i går.
I test har FF1200 stupt fra 55 meter med vellykket resultat.
Les også:
Verdens første containerskip med LNG
Batterier på full fart inn i skip